لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۳

بیشتر کارمندان صحی در بامیان به ویروس کرونا مبتلا شده اند


آرشیف
آرشیف

مسئولان اداره صحت بامیان می‌گویند شمار زیادی از کارمندان صحی این ولایت در مرکز و ولسوالی‌ها به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند.

به گفته آنها، به دلیل بی‌توجهی بنیاد آقاخان، مسئول عرضۀ خدمات صحی در این ولایت، و عدم دسترسی کارمندان صحی به وسایل محافظتی، بیشتر آنان به کووید-۱۹ مبتلا شده اند.

کریم حبیبی از مسئولان اداره صحت بامیان در این مورد به رادیو آزادی گفت: "متأسفانه اکثر بیشتر کارمندان صحی ما - چه در ولسوالی‌ها و چه در مرکز - مُصاب شده‌اند. با همین سهل‌انگاری‌های موسسه تطبیق‌کننده، که دفتر خدمات صحی آقاخان است، ما اعلام می‌کنیم که این کارمند نتیجه‌اش مثبت شده باید در قرنطین باشد، اما آنان مراجعین را معاینه می‌کنند که سبب می‌شود موارد مثبت بیشتر شود."

در همین حال، شماری از مردم می گویند دسترسی به خدمات صحی در شرایط بحرانی کرونا محدود است.

ابراهیم می‌گوید با آن‌که تمام علایم بیماری کووید-۱۹ را داشت، به صورت پیهم چندین بار به شفاخانه‌های ولایتی و کووید-۱۹ مراجعه کرد، اما خدمات صحی دریافت نکرد: "من علایم کرونا، که در رسانه‌ها اعلام می‌شود داشتم. هفت‌هشت بار به شفاخانه مراجعه کردم، اما بدون آن‌که مرا معاینه کنند، رخصت کردند."

از سوی دیگر گسترش سریع ویروس کرونا و نبود تجهیزات درمانی و محل قرنطینه نگرانی‌های مردم را بر انگیخته است. با آن‌که در این ولایت بیش از ۴۰۰ مورد مثبت ویروس کرونا به صورت رسمی گزارش شده، اما از همان آغاز گسترش این ویروس تا اکنون، شفاخانه کووید-۱۹ بامیان تنها ۲۰ تخت دارد.

اسماعیل ذکی، هماهنگ‌کننده جامعه مدنی و حقوق بشر در مناطق مرکزی، می‌گوید در شرایط کنونی نیاز جدی به ایجاد محل تجرید بیشتر برای بیماران کووید-۱۹ و استخدام کارمندان صحی حرفه‌ای وجود دارد.

او گفت: "متاسفانه امروز اعتماد مردم نسبت به بخش صحی کشور کاملاً سلب شده. امروز نه تنها کارمندان شفاخانه کووید-۱۹، بلکه آماری را که ما داریم، اکثر کارمندان صحی در سطح ولایت بامیان مصاب هستند. این بی‌توجهی دولت است. متاسفانه، امروز این باعث نگرانی همه مردم بامیان شده که خود شفاخانه کووید-۱۹ به مرکز شیوع ویروس تبدیل شده."

براساس آمار اداره صحت بامیان، تا اکنون ۴۳۰ نفر در این ولایت به بیماری کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند و ۸ تن جان باخته‌اند، اما به باور شماری از مردم، شمار مبتلایان و جان‌باختگان به مراتب بیشتر از این است.

XS
SM
MD
LG