لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۸

شکایت مردم کندز از افزایش بهای ادویه در این ولایت


آرشیف
آرشیف

شماری از باشندگان ولایت کندز می‌گویند که با شیوع ویروس کرونا، بهای دوا در بازار افزایش یافته است.

به گفته‌ آن‌ها، افزایش بهای دارو در زمانی که بیکاری گسترده و شیوع ویروس کرونا باعث کاهش درآمد مردم شده، زندگی خانواده‌های کم‌درآمد را به چالش کشیده است.

عبدالرشید و نظرعلی، باشندگان شهر کندز، به رادیوآزادی گفتند: "در این اواخر نرخ دواها در بازار بی‌حد افزایش یافته است. قبلاً یک سیروم ۶۰ افغانی بود، فعلاً به ۲۰۰ افغانی افزایش یافته است. از یک‌سو چالش‌ها و تهدیدهای امنیتی، از سوی دیگر تهدید ویروس کرونا و در پهلوی این همه افزایش نرخ دوا در دواخانه‌ها، مردم را با مشکلاتی فراوان دچار ساخته است."

"نسبت به گذشته، بهای دواها خیلی بلند شده است. چون بسیاری مردم توانایی مالی کافی ندارند که برای معالجه خود از دواخانه‌ها دوا بخرند. کسانی‌که دست به احتکار دوا و مواد خوراکی می‌زنند، ظلم و جفای بزرگ به وطن‌داران خود می‌کنند."

این منتقدان از نهادهای مسئول می‌خواهند که بهای‌ دوا را کنترول کنند تا مشکلات مردم حل شود.

از سویی هم در شهر کندز مالکان برخی از دوافروشی‌ها می‌گویند که بهای دوا به طور کلی در بازار بالا رفته است.

همایون همت، مالک یکی از دوافروشی‌های شهر کندز گفت: "ما دواها را از کابل خریداری می‌کنیم. در مارکت کابل قیمت دواها افزایش یافته است. زمانی‌که ما دوا را به قیمت بلند بخریم، مجبور هستیم که به قیمت بلند بفروشیم. به‌خاطری که نرخ دواها در مارکت بلند رفته است."

با این حال مسئولان اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری کندز می‌گویند که کمیسیونی ایجاد کرده‌اند که در بازار نرخ دواها و مواد خوراکی را کنترل کند.

مسعود وحدت، سخنگوی این اداره به رادیو آزادی گفت: "ما در هماهنگی با اداره‌های مختلف دولتی و غیردولتی سعی و تلاش بخرج می‌دهیم تا در بازار نرخ دوا و مواد خوراکی را کنترول کنیم تا هموطنان ما با مشکلات بیش‌تر مواجه نشوند."

از جانبِ دیگر عصمت‌الله مرادی، سخنگوی والی کندز می‌گوید که والی این ولایت به اداره‌های مربوط دستور داده است که در بازار بهای دوا و مواد خوراکی را به ‌گونه جدی کنترل کنند: "رهبری مقام ولایت کندز به‌خاطر کنترول نرخ دوا و مواد خوراکی یک کمیته مشترک را ایجاد کرده است. در آن نماینده‌های اداره‌های مختلف حضور دارند و در ضمن به آنها دستور قاطع داده شده است تا در بازار نرخ دوا و مواد خوراکی را کنترول کنند و با مختلفین برخورد قانونی نمایند."

انتقادها از افزایش بهای دارو در کندز در حالی بالا گرفته که براساس آمار رسمی، ۴۴۸ نفر در این ولایت به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. اما شماری از کارمندان اداره صحت عامه کندز به صورت غیررسمی می‌گویند آمار واقعی ابتلا به این ویروس بسیار بیشتر از این است.

XS
SM
MD
LG