لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۳

نگرانی نهادهای دفاع از حقوق بشر از افزایش قتل‌های هدفمند در افغانستان


دفتر کمیسیون مستقل حقوق بشر در کابل
دفتر کمیسیون مستقل حقوق بشر در کابل

به‌نبال کشته شدن دو کارمند کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، این کمیسیون نسبت به افزایش قتل‌های هدفمند اظهار نگرانی کرده است.

افزایش موارد قتل‌های هدفمند در افغانستان واکنش و نگرانی نهادهای دفاع از حقوق بشر را برانگیخته است.

سخنگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان گفته که حکومت، به‌ویژه نهادهای کشفی و امنیتی در جلوگیری از قتل‌های هدفمند و شناسایی عاملان آن ناتوان بوده است.

ذبیح‌الله فرهنگ کشتار غیرنظامیان را جنایت ضدبشری خواند و افزایش موارد قتل‌های هدفمند را نگران‌کننده دانست.

ذبیح‌الله فرهنگ رئیس نشرات کمیسیون مستقل حقوق بشر در افغانستان
ذبیح‌الله فرهنگ رئیس نشرات کمیسیون مستقل حقوق بشر در افغانستان

آقای فرهنگ افزود: "چنین رویدادها کار وحشیانه و غیرانسانی است. کسانی هدف قرار می‌گیرند که در هیچ کشمکشی دخیل نیستند. متاسفانه حکومت در شناسایی عاملان قتل‌های هدفمند غیرنظامیان، به‌ویژه کارمندان این کمیسیون در طول هژده سال گام عملی برنداشته است. عاملان رویداد دیروز که دوکارمند ما در آن جان باختند، باید به‌گونه بی‌درنگ شناسایی و عدالت را به صورت جدی در برابر آنان عملی کند."

وزارت داخله می‌گوید در پس این رویدادها مجرمان خطرناکی که با گروه‌های تروریستی در کابل همکاری می‌کنند دخیل اند. این وزارت از تلاش‌ها برای گرفتاری این مجرمان سخن می‌گوید.

کمیسیون مستقل حقوق بشر این نگرانی را یک روز پس از قتل دو کارمندش مطرح کرده است.

این دو کارمند کمیسیون حقوق بشر، دیروز (شنبه، ۷ سرطان) در اثر انفجار بمب مقناطیسی کار گذاشته شده در موتر حامل آنها در شرق کابل کشته شدند.

در اثر یک انفجار در کابل دو تن کشته شدند

تا اکنون مسئولیت این حمله را هیچ فرد یا گروهی بر عهده نگرفته است. حکومت افغانستان، دیدبان حقوق بشر و سازمان ملل متحد این حمله را نکوهش کرده‌اند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر می‌گوید پیش از این نیز شماری از کارمندان این کمیسیون در ولایات و یا در کابل به گونه هدفمند کشته شده‌اند، اما به گفته آقای فرهنگ، حکومت هیچ گامی برای شناسایی عاملان آن برنداشته است.

شماری از اعضای پارلمان گروه‌های تروریستی و باندهای تبهکار را عامل قتل‌های هدفمند می‌دانند. عبدالعزیز حکیمی نماینده مجلس هشدار داده که اگر حکومت جلو این قتل‌ها را نگیرد، مسئول آنها تلقی خواهد شد.

پارلمان افغانستان
پارلمان افغانستان

با این حال، وزارت داخله تأیید می‌کند که چالش‌هایی در شناسایی عاملان چنین قتل‌ها وجود داشته است، اما طارق آرین سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت که در هفته‌های اخیر موارد قتل‌های هدفمند کاهش یافته.

آقای آرین گفت: "این ادامه موج خشونتی است که از سوی تروریستان رخ می‌دهد. شبکه‌های جرمی بزرگ نیز با استخدام افراد با این کارشان تلاش دارند به اهداف تروریستی خود دست یابند. طرح جدیدی که تازه تدوین شده روی دست داریم تا در روزهای آینده اوضاع را در کابل رقم بزنیم."

طارق آرین سخنگوی وزارت امور داخله افغانستان
طارق آرین سخنگوی وزارت امور داخله افغانستان

گروه طالبان دست داشتن در قتل‌های هدفمند و کشتار غیرنظامیان را رد کرده است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی این گروه به رادیو آزادی گفت که چنین قتل‌ها کار حلقاتی است که به گفته او می‌خواهند به تلاش‌های صلح آسیب برسانند.

اگرچه آمار دقیقی از قربانیان قتل‌های هدفمند در افغانستان وجود ندارد، اما هرازگاهی از وقوع چنین رویدادها خبر داده می‌شود. هفته گذشته موتر حامل اسدالله ولوالجی، شاعر و نویسنده در پغمان هدف انفجاری قرار گرفت و دو عضو خانواده او در این رویداد کشته شدند. دو امام مسجد شناخته شده و یک خبرنگار تلویزیون خورشید هم در هفته‌های گذشته در انفجارهای جداگانه کشته شدند.

XS
SM
MD
LG