لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۹

دهلی جدید خواستار سپردن مظنون حملات ممبی از پاکستان به هند شد


حمله تروریستی بر هوتل تاج در شهر ممبی هند. 27Nov2008
حمله تروریستی بر هوتل تاج در شهر ممبی هند. 27Nov2008

دهلی جدید از اسلام آباد خواسته است که ساجد میر مظنون حملات ممبی را به هند بسپارد. این خواست هند بعد از آن صورت می‌گیرد که ایالات متحده هفته گذشته گفت، این فرد در پاکستان آزادانه زندگی می‌کند.

هند و ایالات متحده هر دو ساجد میر یک عضو ارشد لشکر طیبه را مسئول پلان حملات سه روزه تروریستی بر هوتل‌ها، یک ایستگاه ریل و یک مرکز یهودیان در سال ۲۰۰۸ در ممبی دانسته اند که در آن ۱۶۶ تن به شمول شش امریکایی کشته شده بودند.

یک گزارش وزارت خارجه امریکا در مورد تروریزم سال گذشته گفت، در حالی‌که پاکستان سال قبل علیه حافظ سعید بنیان‌گذار لشکر طیبه اقدام نمود ولی به دادن پناهگاه امن به رهبران ارشد این گروه ادامه داده است که یکی از آن‌ها ساجد میر است.

براساس این گزارش ساجد میر مدیر پروژۀ حملات ممبی بود و گمان می‌رود آزادانه در پاکستان به سر می‌برد.

یک مقام هندی گفته است حکومت این کشور به طور مکرر از پاکستان خواسته ساجد میر را که سازمانده اصلی حملات ممبی است، به هند بسپارد.

این مقام هندی که با امور امنیت منطقوی سر و کار دارد گفته است، در گذشته از پاکستان خواسته اند ساجد میر را به هند بسپارد و بار دیگر می‌خواهند میر به هند سپرده شود.

وزارت خارجه پاکستان تا ناوقت دیروز یکشنبه در این مورد تبصرۀ نکرده بود.

آرشیف، نیروهای هندی در تلاش مهار حملات تروریستی در شهر ممبی
آرشیف، نیروهای هندی در تلاش مهار حملات تروریستی در شهر ممبی

اسلام آباد به طور مکرر اتهامات امریکا که گویا پاکستان پناهگاه امن تندروان است را رد نموده و گفته رهبران چندین گروه تندرو را محاکمه کرده است.

یک مقام دیگر هندی گفته است عدم اقدام پاکستان علیه ساجد میر در تضاد با اطمینان دهی‌های پاکستان به نهادهای بین‌المللی به شمول گروه کاری اقدام مالی است. این یک نهاد جهانی است که از تمویل تروریزم نظارت می‌کند. پاکستان که در فهرست خاکستری این نهاد قرار دارد، تلاش دارد از آن بیرون شود.

اف‌بی‌آی یا پولیس فدرال امریکا جایزۀ ۵ میلیون دالری را برای کسی تعیین نموده که در مورد محل دقیق حضور ساجد میر معلومات دهد. ساجد هم‌چنان به اتهام دخالت در پلان حمله بر دفتر روزنامۀ ییلاندس پوستن در دنمارک تحت تعقیب قرار دارد. این روزنامه چند سال پیش با نشر کارتون‌های منسوب به پیامبر اسلام، خشم شدید شماری زیادی از مسلمانان را برانگیخت.

XS
SM
MD
LG