لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۹

واشنگتن ایگزمینر: چرا "جی‌آر یو" نیروهای امریکایی را در افغانستان بکشد؟


آرشیف، شماری از روزنامه های جهان
آرشیف، شماری از روزنامه های جهان
  • واشنگتن ایگزمینر

روزنامۀ واشنگتن ایگزمینر مقالۀ چاپ کرده زیر این عنوان: چرا "جی آر یو" نیروهای امریکایی را در افغانستان بکشد؟

نویسنده چند دلیل آورده و گفته که جی آر یو یا واحدِ مخفی استخبارات روسیه، کشتن نیروهای امریکایی در افغانستان را پاسخی می‌داند به حمایتِ سی‌آی‌ای از جبهۀ مقاومت افغانستان در جریانِ اشغال این کشور توسط اتحاد شوروی پیشین.

در ادامه آمده که حمله‌های ایالات متحده در سوریه، متحد کلیدی روسیه، دلیل دیگر تلاش جی آر یو برای کشتن نیروهای امریکایی در افغانستان است.

روزنامۀ نیویارک تایمز به تازگی به نقل از مقام‌های استخباراتی ایالات متحده گزارش داد که یک واحد مخفی استخباراتِ نظامی روسیه به جنگجویان وابسته به طالبان برای کشتن نیروهای امریکایی و ائتلاف در افغانستان پاداش داده است.

دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده گزارش نیویارک تایمز را رد کرده و آن را جعلی خوانده است.

روسیه و طالبان هم گزارش نیویارک تایمز را رد کرده اند.

ولی آریا، کارشناس امور سیاسی در لندن به رادیو آزادی گفته است، این اتهام منطقی به نظر می‌رسد.

از دید آریا، اقدامات ایالات متحده مانند فشار بر روسیه در سوریه و وضع تحریم‌ها بر مسکو سبب شده تا تلاش‌های روسیه برای شکست نیرو‌های امریکایی در افغانستان شدت یابد.

  • دیلی میل

روزنامۀ دیلی میل به کشته شدن بیش از ۲۰ غیرنظامی بشمول کودکان در ولسوالی سنگین ولایت هلمند توجه کرده است.

روزنامه می‌نویسد، با وصف این که شاید مذاکرات میان نماینده‌های کابل و طالبان در ماه آیندۀ میلادی در شهر دوحه، پایتخت قطر آغاز شود، هنوز از میزان خشونت‌ها در افغانستان کاسته نشده است.

ذبیح‌الله فرهنگ، رئیس نشرات و ارتباطات کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان به رادیو آزادی گفته است، که بار اصلی جنگ را غیرنظامیان به دوش می‌کشند.

طالبان و اردوی افغانستان یکدیگر را بخاطر کشته شدن غیرنظامیان در ولسوالی سنگین مقصر می‌دانند.

دفتر رسانه‌ای ولایت هلمند گفته است، به روز دوشنبه چند راکت بر میله عنعنوی در بازار کهنۀ این ولسوالی برخورد کردند و بعدش موتر پُر از مواد انفجاری منفجر شد.

جزئیات این رویداد بخاطری به گونۀ مستقل تأیید شده نمی‌تواند، زیرا محل رویداد تحت کنترل طالبان است و دسترسی خبرنگاران به آن جا هم محدود.

XS
SM
MD
LG