لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۶

مشکلات فرا راه هنرمندان سینما و تئاتر در ولایت هرات


آرشیف
آرشیف

دست‌اندرکاران سینما و تئاتر در هرات می‌گویند افراطگرایی دینی باعث شده که در این شهر سینما و تئاتر وجود نداشته باشد.

هنر تئاتر در هرات حدود یک قرن پیشینه دارد، اما با تخریب تنها سالون تئاتر در سال ۱۳۹۴ برای تغییر مسیر خیابان مرکزی هرات، هنرمندان تئاتر جایی برای اجرا و تمرین ندارند.

فریدون فکوری، مدیر تئاتر ریاست اطلاعات و فرهنگ هرات می‌گوید که دورنمای روشنی برای ساخت سالون سینما و تئاتر در هرات با حضور افراط گرایان دینی متصور نیست.

فریدون فکوری، مدیر تئاتر ریاست اطلاعات و فرهنگ هرات
فریدون فکوری، مدیر تئاتر ریاست اطلاعات و فرهنگ هرات

او گفت: "مسئولان وحشت و نگرانی از اعمار سالون سینما و تئاتر در ولایت هرات دارند. این بر می‌گردد به زمینه افراط‌گرایی که در هرات دیده می‌شود. مسئولین فرهنگی احساس می‌کنند که زیر تأثیر عده‌ای از افراط‌گرایان هستند، این هم یک سوال است؟."

از هرات به عنوان شهر فرهنگی در افغانستان نام برده می‌شود، اما هنرمندان سینما و تئاتر در نبود سالون جایی برای تمرین و هنرنمایی ندارند. به باور بسیاری‌، در آینده جایی برای پیشرفت در این دو رشته هنری دشوار خواهد بود.

عبدالکریم احمدیار و محمد یعقوب امینی، هنرمندان سینما و تئاتر هرات می‌گویند که اجرای سینما و تئاتر در تقابل با دین قرار ندارند و حکومت باید به هیچ گروه اجازه مخالفت با این دو رشته‌ هنری ندهد: "بعضی وقت از طرف علمای عزیز ما مورد تحقیر و توهین قرار می‌گیریم. ما هم مسلمان هستیم. در افغانستان زندگی می‌کنیم. سینما و تئاتر اسلامی و مطابق اصول و عنعنات افغانستان برای مردم خود ارائه می‌کنیم. ما هیچ مشکلی به هیچ کس نداریم."

محمد یعقوب امینی، هنرمند سینما و تئاتر هرات
محمد یعقوب امینی، هنرمند سینما و تئاتر هرات

"اگر قرار است که سالون سینما و تئاتر ساخته شود، هر چه زودتر ساخته شود؛ چون‌که واقعاً در فضای باز و بدون سالون نمی‌شود کاری کرد. هنرمند باید داخل سالون کار کند و جای باشد که بتواند، راحت نمایش‌های خود را اجرا کند و مردم هم بیایند و به راحتی اجراها را تماشا کنند."

سالون سینما در هرات نیز در زمان حاکمیت رژیم طالبان تخریب شد. با حضور فعال افراطگرایان، ساخت سینما در هرات دشوارتر از سالون تئاتر است.

نجیب‌الله محبی، عضو شورای ولایتی هرات
نجیب‌الله محبی، عضو شورای ولایتی هرات

نجیب‌الله محبی، عضو شورای ولایتی هرات از حکومت می‌خواهد که با سرمایه ‌گذاری روی هنر سینما و تئاتر، در مقابل جریان‌های افراط‌گرا رو به رشد در هرات ایستادگی کند: "رشد افراط‌گرایی و تکامل آن به این دلیل است که در برابر آن هیچ نیرویی مقاومت نمی‌کند. یکی از نیروهای که می‌تواند در مقابل این پدیده خطرناک مقاومت کند، ایجاد مراکز فرهنگی سینما و تئاتر است."

قرار بود که سالون سینما و تئاتر در شمال شهر هرات ساخته شود، اما به دلایل نامعلومی این کار صورت نگرفته است.

وحید قتالی، والی هرات نیز می‌گوید که بودجه‌ای برای ساخت این دو سالون در اختیار ندارد: "من تا حالا فکر نکردم که که مخالف یا که موافق است. سینما و تئاتر جزئی از فرهنگ جوامع است و حتی جوامع اسلامی، در این شهر قبلاً هم وجود داشته، فعلاً بودجه نداریم و اگر بودجه پیدا بشود، می‌سازیم.»

هرات با قدرت‌گیری جریان‌ها به جامعه‌ای بسته مبدل شده است. آن‌ها بارها مانع برگزاری کنسرت‌های موسیقی شده‌اند. با همه این‌ها، هنرمندان سینما و تئاتر از حکومت می‌خواهند که اگر قادر به ساخت سالون سینما و تئاتر نیست، تشکیلات تئاتر و سینما را در ریاست اطلاعات و فرهنگ منحل کند.

XS
SM
MD
LG