لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۷

ملا برادر از مایک پومپیو خواستار رهایی حاجی بشر از زندان شده است


حاجی بشر
حاجی بشر

ملاعبدالغنی برادر رئیس دفتر سیاسی گروه طالبان در قطر از مایک پومپیو وزیر خارجه ایالات متحده خواسته که حاجی بشر نورزی زندانی افغان در امریکا را آزاد کند.

سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی این گروه در قطر روز سه‌شنبه (۱۰ سرطان) به رادیو آزادی گفت که ملا برادر این درخواست را در کنفرانس ویدیویی با مایک پومپیو وزیر خارجه امریکا شام دیروز دوشنبه مطرح کرد: "ملاصاحب از وزیرخارجه امریکا خواست که حاجی بشرزندانی افغان در امریکا و افغان‌های زندانی در گوانتانامو را آزاد کند."

سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی گروه طالبان مسلح در قطر
سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی گروه طالبان مسلح در قطر

اما آقای شاهین در این باره توضیح نداد که وزیرخارجه امریکا به این خواست چه پاسخی داده است.

بشرنورزی یکی از رؤسای قومی پُر نفوذ در افغانستان بود که پس از حمله امریکا بر این کشور نزدیک به سه هزار میل سلاح و ۴۰۰ راکت ضد طیاره را به امریکا سپرد.

براساس گزارش‌های بی‌بی‌سی، نیویارک تایمز و برخی رسانه‌های دیگر، وکیل آقای بشر در سال ۲۰۰۸ میلادی در امریکا به رسانه‌ها گفته بود که نورزی در سال ۲۰۰۴ از سوی نمایندگان امریکا برای همکاری در شناخت حامیان گروه‌های تروریستی به دوبی خواسته شده بود.

به نقل از وکیل مدافع حاجی بشرنورزی، مقام‌های امریکایی او را در سال ۲۰۰۵ میلادی به واشنگتن خواستند و در آنجا یازده روز از او تحقیق کردند.

حکومت امریکا بشرنورزی را به حمایت از طالبان و داشتن روابط با اسامه بن لادن رهبر پیشین شبکه القاعده و قاچاق مواد مخدر به ارزش نزدیک به ۵۰ میلیون دالر به امریکا به حبس ابد محکوم کرده است.

در همین حال سید اکبرآغا فرمانده پیشین گروه طالبان و رئیس شورای راه نجات افغانستان می‌گوید که نورزی با طالبان روابط خوب داشت و به همین دلیل این گروه از امریکا خواسته که او را آزاد کند.

او گفت: "طالبان تنها حاجی بشر را از امریکا نخواسته بلکه خواست رهایی دو زندانی افغان دیگر در گوانتانامو را نیز مطرح کرده اند. پس معلوم می‌شود که هدف طالبان رهایی تمام زندانیان افغان از زندان‌های امریکا است."

سید اکبرآغا فرمانده پیشین گروه طالبان و رئیس شورای راه نجات افغانستان
سید اکبرآغا فرمانده پیشین گروه طالبان و رئیس شورای راه نجات افغانستان

بر اساس مدارکی که رادیوآزادی به آن دست یافته است در فهرست زندانیان طالبانی که باید از زندان حکومت افغانستان آزاد شوند نیز نام‌های شماری مجرمان جنایی و قاچاقبران موادمخدر دیده می‌شود.

حکومت افغانستان پیش از این گفته که گروه طالبان با قاچاقبران مواد مخدر روابط زنجیره‌ای داشته و باید در این مورد توضیح بدهد.

XS
SM
MD
LG