لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۴

انعکاس مطالب افغانستان در شماری از روزنامه های جهان


آرشیف، شماری از روزنامه های جهان
آرشیف، شماری از روزنامه های جهان
  • گلوب اند میل

روزنامۀ کانادایی گلوب اند میل در شمارۀ اخیرش مطبی را در مورد صحبت مایک پومپیو وزیر خارجۀ امریکا با ملا عبدالغنی برادر رئیس دفتر سیاسی طالبان در دوحۀ قطر به نشر رسانده است.

سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر در توییتر گفته که پومپیو و ملا برادر ناوقتِ روز دوشنبه از طریق ویدیوکنفرانس گفت‌وگو کردند.

در ادامه آمده که پومپیو بر طالبان فشار آورده که خشونت‌ها در افغانستان را کاهش دهند. همچنان گفته شده که در مورد تطبیق توافقِ ۲۹ ماه فبروری میان ایالات متحده و طالبان هم صحبت شده است.

اما وزارت خارجۀ ایالات متحده هنوز در این مورد اظهار نظر نکرده است.

به نوشتۀ گلوب اند میل، همزمان با این موضوع، سؤال هایی در واشنگتن در بارۀ زمانِ دقیقِ خبر شدنِ ترمپ از موضوع پرداختِ پول به جنگجویانِ وابسته به طالبان از سوی روسیه در بدل کشتن نیروهای امریکایی و ائتلاف در افغانستان مطرح می‌شود.

این صحبتِ ویدویی همچنان در حالی صورت گرفته که زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ خاصِ وزارت خارجۀ امریکا برای صلح افغانستان مشغول دیدار از منطقه است. او دیروز (سه شنبه، ۳۰ جون) در ازبکستان بود و قرار بود ناوقت همان روز یا صبح امروز راهی اسلام آباد شود و سپس به دوحه برود.

قرار است آقای خلیل‌زاد به جای رفتن به کابل با مقامات افغان از طریق ویدیو کنفرانس صحبت کند. گلوب اند میل دلیلش را گسترش ویروس همه گیر کرونا در کابل خوانده است.

گلوب اند میل گفته که اجرای توافق میان امریکا و طالبان به مرحلۀ حساس رسیده. در ادامه می‌خوانیم که اگر حکومت و طالبان به تعهداتشان در این توافق در موردِ آزادی هزاران زندانی همدیگر پابند شوند، مذاکرات بین افغانان در ماه جولای آغاز خواهد شد.

روزنامه این را هم نوشته که مبادلۀ زندانیان میان حکومت و طالبان با کندی و وقفه به همراه بوده و از جملۀ حدود ۶،۰۰۰ هزار زندانی میان دو جانب حکومت تا حال ۳،۵۰۰ طالب و طالبان به تنها هفتصد زندانی حکومتی را آزاد کرده اند.

گلوب اند میل از قولِ سهیل شاهین نوشته که در توییتر گفته در صحبت تلفونی شام دوشنبه ملا برادر از پوسته‌های جدید نظامیی حکومت افغانستان در مناطق تحت کنترل طالبان شکایت کرده و پومپیو گفته که واشنگتن خواهان مشاهدۀ کاهش خشونت‌ها در افغانستان است.

  • هیل

نشریۀ هیل نیز مطلبِ را در مورد گزارش‌های منتشر کرده که بر اساس آن، روسیه در بدل کشتن نیروهای امریکایی در افغانستان به جنگجویان وابسته به طالبان پاداش پیشنهاد کرده است.

وزارت دفاع امریکا شام دوشنبه گفت که درستی گزارش‌های تازه را تا حال معلوم نکرده است.

در ادامه آمده که واشنگتن پست به روز یکشنبه گزارش داد که ارزیابی‌های استخباراتی نشان می‌دهند که پرداخت پاداش از سوی روسیه به طالبان به کشته شدنِ پرسنل امریکایی انجامیده. به اساس گزارش‌ها، ۲۰ سرباز امریکایی در سال ۲۰۱۹ در افغانستان کشته شدند. اما هنوز روشن نیست که مرگ چند تن از آنان به اتهامات در مورد پاداش پیشنهادی روسیه به جنگجویان وابسته به طالبان ربط داشته باشد.

اعضای دموکرات و جمهوریخواه در کانگرس امریکا و شماری از مقامات ارشد آن کشور خواهان وضاحت در مورد این گزارش‌ها شده‌اند.

قصر سفید به روز دوشنبه به هفت عضو جمهوریخواهِ مجلس نمایندگان امریکا، در موردِ گزارش‌های تازه و بحث برانگیز معلومات ارائه کرد.

دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده اتهام‌ها در مورد باخبر بودن از پاداش پیشنهادی روسیه به جنگجویان وابسته به طالبان برای کشتن نیروهای امریکایی در افغانستان را رد کرده. روسیه و طالبان هم این اتهام‌ها را رد کرده اند.

XS
SM
MD
LG