لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۹

ویسا: افغانستان در مسیر ناگواری در حرکت است


آرشیف، شماری از روزنامه های چاپ کابل
آرشیف، شماری از روزنامه های چاپ کابل

تلفات غیرنظامیان و فساد اداری، از موضوع‌هایی است که بیشتر روزنامه‌های چاپ کابل سرمقاله‌ها و مطالب تحلیلی شماره امروز چهارشنبه خود را به آن اختصاص داده‌اند.

  • ویسا

روزنامه ویسا در سرمقاله خود با عنوان "حالت نامعلوم جنگ به ضرر طالبان بینجامد،" نوشته که پس از امضای توافق‌نامه صلح میان امریکا و طالبان، انفجار ماین، قتل‌های هدفمند و درگیری افزایش یافته که باعث تلفات بیشتر شده است. به نوشته روزنامه، مسئولیت شماری از انفجارها را هیچ گروهی بر عهده نگرفته است.

سرمقاله‌نویس رونامه افزوده که با توجه به رویدادهای اخیر در کابل که در نتیجه آن عالمان دین، فعالان سیاسی و آگاهان را از بین برد، دیده می‌شود که با وجود تلاش‌های ظاهری برای برقراری صلح، کشور در مسیر ناگواری در حرکت است.

ویسا وضعیت فعلی کشور را پیچیده دانسته و نوشته که ادامه این وضعیت بیش از هرکسی برای تحریک اسلامی طالبان خطرناک تمام می‌شود؛ چون به باور نویسنده، کنترول وضعیت را از دست داده و این ادعای طالبان مبنی بر کنترل این گروه بر بیشتر بخش‌های کشور را زیر سؤال می‌برد.

  • مسیر

روزنامه مسیر نیز در سرمقاله خود به بررسی تلفات افراد غیرنظامی پرداخته و با اشاره به حمله به ولسوالی سنگین ولایت هلمند، به نقل از خبرنگاران و مردم محل نوشته که این حمله کار اردوی ملی بوده است.

به باور نویسنده، زمانی که در حمله‌ به افراد غیرنظامی تلفات وارد می‌شود یک طرف انکار می‌کند و تقصیر را بر دوش طرف دیگر می‌اندازد و زمانی که مسئولیت حادثه افشا شود و دیگر جایی برای پنهان کردن آن نماند، در آن زمان حرف از تعیین هیئت و بررسی آن بالا می‌گیرد تا "به چشم مردم خاک زده شود."

مسیر از حکومت پرسیده که چرا این افراد غیرنظامی را از بین برده است، عامل آن چه کسانی هستند و با آنها چه می‌کند و در آینده چگونه از تکرار چنین رویدادها جلوگیری می‌کند؟

سرمقاله‌نویس روزنامه در پایان تاکید کرده که اکنون وقت آن رسیده که فشارهای سیاسی برای امنیت جان افراد غیرنظامی بیشتر شود.

  • هشت صبح

روزنامه هشت صبح در سرمقاله خود با عنوان "چه زمانی فاسدان مورد پیگرد قرار می‌گیرند"، نوشته که فساد در ادارات دولتی و در شمار زیادی از نهادهای خصوصی به بیماری درمان‌ناپذیری بدل شده است.

به نوشته روزنامه، افغانستان همواره در کنار سودان شمالی، کوریای شمالی و سومالی در جمع سه کشور فاسد جهان قرار داشته است. نویسنده براساس گزارش‌ها نوشته که سالانه یک میلیارد دالر تنها در گمرک‌های افغانستان حیف‌و‌میل می‌شود.

هشت صبح مدعی شده که از بودجه اختصاص یافته برای مبارزه با بیماری کرونا در افغانستان تنها در چهار ولایت در حدود ۱۵۰ میلیون افغانی حیف‌ومیل شده است. روزنامه پرسیده که چرا حکومت در امر جلوگیری از فساد اداری ناتوان است؟

نویسنده هشت صبح در مطلب تاکید کرده که مردم افغانستان حق دارند که شاهد مبارزه راستین و صادقانه با فساد اداری در حکومت باشند، چرا که فساد اداری زند‌گی آنها را تحت تأثیر قرار داده است و از ادامه فساد رنج می‌برند.

XS
SM
MD
LG