لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۶

مقام‌های بلخ: افراد مسلح غیر مسئول سبب گسترش ناامنی‌ها شده‌اند


مزارشریف مرکز ولایت بلخ
مزارشریف مرکز ولایت بلخ

مقام‌ها در ولایت بلخ می‌گویند که حضور افراد مسلح غیر مسئول و فعالیت‌های خودسرانه آنان سبب گسترش نا امنی‌ها در این ولایت شده‌اند.

منیر فرهاد سخنگوی والی بلخ به رادیو آزاد گفت که افراد مسلح غیر مسئول علاوه بر ولسوالی‌ها در شهر مزارشریف نیز حضور دارند.

آقای فرهاد گفت مقام‌های محلی به دلیل نا امن بودن شش ولسوالی بلخ و حضور گسترده طالبان فرصت نیافته اند با افراد مسلح غیر مسئول برخورد قانونی کنند و مانع فعالیت آنان شوند.

منیر فرهاد سخنگوی والی بلخ
منیر فرهاد سخنگوی والی بلخ

فرهاد افزود: "ما اکنون باید نخست ولسوالی‌ها را از حضور طالبان پاکسازی کنیم در آنجا پولیس محلی و خیزش مردمی در بخش تامین امنیت فعالیت می‌کنند. تا این ساحات امن نشود مبارزه با افراد مسلح غیر مسئول ناممکن است."

اعضای شورای ولایتی بلخ نیز می‌گویند که ده‌ها گروه خرد و بزرگ افراد مسلح غیر مسئول، در این ولایت فعال هستند.

افضل حدید، رئیس این شورا در صحبت با رادیو آزادی، افراد مسلح غیر مسئول را به سرقت‌های مسلحانه، باج‌گیری و قتل افراد ملکی متهم کرد.

افضل حدید رئیس شورای ولایتی بلخ
افضل حدید رئیس شورای ولایتی بلخ

وی گفت: "افراد مسلح غیر مسئول هم در شهر و هم در ولسوالی‌ها فعالیت‌های غیر قانونی انجام می‌دهند. این مسئله مشکلات زیادی امنیتی ایجاد کرده است."

با این حال، فرماندهی امنیه بلخ نیز حضور افراد مسلح غیر مسئول را در این ولایت تأیید می‌کند.

عادل شاه عادل، سخنگوی این فرماندهی به رادیو آزادی گفت که افراد مسلح غیر مسئول در شهر مزارشریف و تمام ولسوالی‌ها بلخ دست به فعالیت‌های غیر قانونی می‌زنند.

وی گفت هرچند این افراد در نا امنی‌ها و قتل افراد ملکی دست دارند، اما پولیس در تلاش اند تا مانع فعالیت‌های خودسر و خلاف قانون آن‌ها شود: "در ولسوالی‌ها افراد غیر مسئول باعث ایجاد مشکلات می‌شوند. چند روز پیش در شولگره این افراد دو کودک یک خانواده را کشتند. در شهر نیز با استفاده از سلاح باعث آشوب و نگرانی می‌شوند."

این در حالیست که پیش از این بار‌ها مردم و اعضای ولسی جرگه افغانستان از حضور پر رنگ افراد مسلح غیر مسئول در بلخ ابراز نگرانی کرده و این گروه‌ها را به اخلال امنیت، آدم ربایی و سرقت‌های مسلحانه متهم کرده اند.

XS
SM
MD
LG