لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۰۹:۴۸

حبیبه دانش نشر ویدیوهای منسوب به پسرش در شبکه های اجتماعی را جعلی خواند


آرشیف، حبیبه دانش عضو ولسی جرگه افغانستان
آرشیف، حبیبه دانش عضو ولسی جرگه افغانستان

ویدیوهای نشر شده در رسانه‌های اجتماعی که به پسر جوان حبیبه دانش عضو مجلس نمایندگان نسبت داده می‌شود، با واکنش‌های زیادی در رسانه‌ها مواجه شده است.

در این ویدیو که ادعا می‌شود زبیر دانش حضور دارد، انواع سلاح‌ها به چشم می‌خورد و وی شلیک می‌کند.

حبیبه دانش، عضو مجلس نمایندگان که سه دور می‌شود نمایندۀ مردم تخار در این مجلس است، در واکنش به این ویدیوها به رادیوی آزادی گفت که این ویدیوها جعلی است.

به گفته‌ بانو دانش، این دسیسه از سوی افراد دخیل در فساد راه اندازی شده است: "کلیپ‌هایی که در رسانه‌های اجتماعی نشر شده، یکی‌اش هم به پسر من ربط ندارد. تنها ۵ میل سلاح را که حق من است، برای ثبت به وزارت داخله انتقال داده بود. تصویرهایی که نشر شده باید از تصویر پسر من جدا شود، دشمنان من که در فساد عایدات پوسته‌ها دخیل هستند، می‌خواهند که با استفاده از سپانسرهای فسبوک جلو فعالیت من را بگیرند."

زبیر دانش پسر حبیبه دانش که ۱۷ سال دارد، به گفته‌ مادرش از میان ویدیوهای نشر شده منسوب به وی تنها ویدیویی واقعیت دارد که سلاح‌ها را به منظور ثبت به وزارت داخله انتقال می‌دهد.

از سوی دیگر شماری از حقوق‌دانان شلیک هوایی و نشان دادن زور به مردم با استفاده از سلاح و ایجاد وحشت در جاده‌ها را خلاف قانون می‌دانند.

سبحان‌الله مصباح، معاون اتحادیه‌ حقوق‌دانان به رادیوی آزادی می‌گوید که ویدیوهای نشر شده‌ی مربوط به زبیر دانش سرکشی از قانون به شمار می‌رود و دفاع مادرش از وی بی‌بنیاد است.

به گفته‌ آقای مصباح، حکومت و لوی سارنوالی باید در این بخش به گونه‌ جدی بررسی کند: "صدور جواز حمل اسلحه تنها بخاطر دفاع از جان است، بخاطر این نیست که نظم عامه را اخلال کنند، هرج و مرج ایجاد کنند و یا حاکمیت ملی را زیر پای کنند. این موارد جرمی است و سارنوالی و پولیس باید در هر حالت اقدام کند و این فرد را بازداشت کنند."

طارق آرین سخنگوی وزارت داخله افغانستان
طارق آرین سخنگوی وزارت داخله افغانستان

در همین حال طارق آرین سخنگوی وزارت داخله می‌گوید، با تمام افرادی که از صلاحیت‌شان استفاده سوء می‌کنند و یا از سلاح غیرقانونی استفاده می‌کنند، برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

به گفته‌ آقای آرین پرونده‌ زبیر دانش هم تحت بررسی قرار دارد.

سخنگوی وزارت داخله به رادیو آزادی گفت: "قانون به گونه‌ یکسان بالای همه تطبیق می‌شود. هیچ‌کسی بالاتر از قانون وجود ندارد. ما یکبار دیگر تعهد می‌سپاریم که حفظ نظم عامه‌ وظیفه‌ پولیس است، پولیس به عنوان نافذ قانون مسئول نظم عامه است. با کسانی که می‌خواهند فضا را ناامن کنند برخورد جدی می‌کند."

این بار نخست نیست که فرزندان مقام‌های بلندپایه به این گونه موارد متهم می‌شوند. پیش از این نیز فرزندان شماری از اعضای مجلس نمایندگان و بسته‌گان‌شان در کابل و برخی ولایت‌ها به استفاده‌ نادرست از صلاحیت‌های شان و فساد متهم شده اند.

XS
SM
MD
LG