لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۳

کابل، عشق آباد و باکو روی ایجاد کمیته مشترک برای گسترش ترانزیت و تجارت توافق کردند


جریان نشست آنلاین سه جانبه میان رهبران افغانستان، ترکمنستان و آذربایجان
جریان نشست آنلاین سه جانبه میان رهبران افغانستان، ترکمنستان و آذربایجان

افغانستان، ترکمنستان و آذربایجان به هدف گسترش همکاری های تجاری و حمل و نقل میان شان روی ایجاد کمیتۀ مشترک توافق کردند.

این کمیته با اشتراک وزیران ترانسپورت و دیگر مقام‌های این سه کشور ایجاد خواهد شد.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان، قربان قلی بیردی محمداف و الهام علی‌اف رئیسان جمهور ترکمنستان و آذربایجان در این باره در نشست سه جانبه که به طور آنلاین به روز پنج‌شنبه برگزار شد بحث کردند.

دهلیز ترانزیتی موسوم به راه لاجورد از ترکمنستان و آذربایجان عبور می‌کند.
این راه در سال ۲۰۱۸ میلادی به بهره برداری سپرده شد. کالا های صادراتی افغانستان از این طریق به گرجستان و ترکیه و از آنجا به اروپا انتقال می‌شود.

پیشنهاد ایجاد کمیتۀ مشترک کاری توسط رئیس جمهور آذربایجان در نشست سه جانبه مطرح شد.

ارگ ریاست جمهوری افغانستان در خبرنامۀ به نقل از علی‌اف گفته است که به منظور انکشاف همکاری‌های ترانزیتی، حمل و نقل و تجارت این کمیته ایجاد می‌شود.

رئیس جمهور اشرف غنی در بخشی از سخنرانی خود در نشست سه جانبۀ دیروز از این پیشنهاد همتای آذربایجانی‌اش استقبال کرد: "چیز نخست استقبال از پیشنهاد رئیس جمهور الهام علی‌اف است که کمیتۀ مشترک کاری در سطح مقام‌های ترانسپورت این سه کشور و مقام‌های دیگر وزارت‌های ذیربط ایجاد شود. رئیس جمهور بیردی محمداف نیز از آن پشتیبانی می‌کند. ما از آن خیلی استقبال می‌کنیم."

اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان حین صحبت در کنفرانس آنلاین سه جانبه افغانستان، ترکمنستان و آذربایجان
اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان حین صحبت در کنفرانس آنلاین سه جانبه افغانستان، ترکمنستان و آذربایجان

رئیس جمهور غنی افزود، این کمیتۀ مشترک در راستای اتصال منطقه‌ای، انکشاف خط آهن، فایبر نوری و ترانسپورت فعالیت خواهد کرد و هر سه ماه گزارش خود را در بارۀ حل مشکل‌ها و جلوگیری از احتمال بیروکراسی به رئیسان جمهور این سه کشور ارائه خواهد کرد.

آقای غنی همچنان گفت که افغانستان به کار مشترک با سکتور خصوصی آذربایجان و ترکمنستان در بخش‌های تجارت و سرمایه گذاری آماده است.

رئیس جمهور افغانستان در ادامه گفت که این کشور معادن بزرگ آهن دارد و تاجران و سرمایه گذاران آذربایجانی و ترکمنستانی می‌توانند در این بخش و بخش‌های سنگ مرمر و زراعت سرمایه گذاری کنند.

وی در عین حال خواستار ایجاد تسهیلات گمرکی به تاجران افغان در آذربایجان و ترکمنستان شد.

رئیس جمهور اشرف غنی در این نشستِ سه جانبه از طرح توسعۀ خط آهن در خاک افغانستان نیز خبر داد و گفت که این کشور برای انکشاف اقتصادی از ۴ هزار تا ۶ هزار کیلومتر خط آهن ضرورت دارد و همکاران بین‌المللی برای همکاری در این بخش ابراز آمادگی کرده اند.

ترکمنستان برای داد و ستد تجارتی با افغانستان، شبکه خط آهن را تا بنادر آقینه و تورغندی توسعه داده است، بنادرِ که حکومت افغانستان می‌خواهد به بندرهای معیاری مبدل شود.

رؤسای جمهوری آذربایجان و ترکمنستان حین کنفرانس آنلان سه جانبه
رؤسای جمهوری آذربایجان و ترکمنستان حین کنفرانس آنلان سه جانبه

رئیس جمهور بیردی محمداف در این نشستِ سه جانبه گفت که ترکمنستان به هدف انتقال بهتر کالاها و وسایل از طرح معیاری کردن بنادر آقینه و تورغندی حمایت می‌کند.

افغانستان و ترکمنستان در برخی از پروژه‌های دیگر اتصال منطقه‌ای از جمله پروژۀ "تاپی" که گاز ترکمنستان را از طریق افغانستان به پاکستان و هند انتقال می‌دهد نیز سهم دارند.

رئیس جمهور افغانستان از ترکمنستان ستایش کرد که در زمان شیوع ویروس کرونا، مرزش را به روی کالاهای تجاری افغانستان باز نگهداشته است.

افغانستان در گذشته در زمینۀ داد و ستد تجارتی با دنیا، بیشتر متکی به بندر کراچی پاکستان بود. با گشایش بندر چابهار ایران و باز شدن مسیر های جدید ترانزیتی از طریق کشورهای آسیای میانه، افغانستان طی سال های اخیر توانسته است که اتکای خود به بندر کراچی را کاهش دهد.

XS
SM
MD
LG