لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۷

عبدالرشید دوستم مارشال شد


عبدالرشید دوستم معاون اول پیشین رئیس جمهوری افغانستان
عبدالرشید دوستم معاون اول پیشین رئیس جمهوری افغانستان

عبدالرشید دوستم معاون پیشین رئیس جمهور و رهبر حزب جنبش ملی افغانستان سومین مارشال تاریخ این کشور شد.

فرمان مارشال شدن آقای دوستم که در آن محمد اشرف غنی امضا کرده است از سوی برخی مقام‌های حکومتی و نزدیکان دوستم در صفحات اجتماعی نشر شده است.

هرچند ریاست جمهوری تا حال به گونه رسمی در این باره چیزی نگفته اما عبدالله قرلق معاون حزب جنبش ملی افغانستان به رادیو آزادی گفت که این فرمان امشب از طریق تلویزیون دولتی افغانستان نشر خواهد شد.

او افزود: "این حکم سه هفته پیش امضا شده بود و امشب قرار است از طریق تلویزیون ملی افغانستان نشر شود. به زودی مراسمی برای نصب رتبه مارشالی برای عبدالرشید دوستم برگزار خواهد شد."

باتور دوستم پسر ارشد عبدالرشید دوستم در صفحه فیسبوک خود از عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی به خاطر آنچه او تلاش‌ها برای اهدای این رتبه از سوی رئیس جمهور خوانده، سپاسگزاری کرده است.

باتور دوستم نوشته است که بر اساس توافق عبدالله و غنی از این به بعد آقای دوستم در کابینه و شورای امنیت ملی عضویت خواهد داشت و از پروتوکول مانند معاون رئیس جمهور برخوردار خواهد بود.

عنایت‌الله بابر فرهمند معاون اول شورای عالی مصالحه ملی نیز که از نزدیکان آقای دوستم است، در صفحه تویتر خود از اقدام رئیس جمهور برای دادن رتبه مارشالی برای عبدالرشید دوستم استقبال کرده است.

اما سوال اینجاست که رتبه مارشالی به چه کسانی باید داده شود؟

امرالله امان از کارشناسان نظامی افغانستان در این باره به رادیو آزادی گفت: "رتبه مارشالی برای کسی داده می‌شود که فاتح یکی از جنگ‌های یک کشور بوده باشد، حالا برای یک کسی رتبه مارشالی برای نام و نشان و موقف سیاسی داده می‌شود، برای عبدالرشید دوستم که رتبه مارشالی داده شده وی که کدام موقف نظامی نداشت و ندارد در اینجا فقط از برای نام و امتیاز این رتبه داده شده است."

حکومت افغانستان در این باره اظهار نظر نکرده است.

پیش از این در جریان مذاکرات تیم انتخاباتی عبدالله عبدالله با محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان بحث‌های در باره اهدای رتبه مارشالی برای عبدالرشید دوستم بالا گرفت که با واکنش‌های مختلف به همراه بود.

توافق‌نامه مشارکت در حکومت که میان آقایان غنی و عبدالله به امضا رسیده، دادن رتبه مارشالی برای عبدالرشید دوستم بخش مهم این توافق‌نامه را تشکیل می‌دهد.

در همین حال سازمان حقوق بشر افغانستان نسبت به دادن رتبه مارشالی برای عبدالرشید دوستم "اظهار تأسف" می‌کند.

لعل گل لعل رئیس این سازمان می‌گوید، پیش از دادن رتبه مارشالی باید دوسیه وی در محاکم افغانستان طی مراحل می‌شد زیرا به گفته وی آقای دوستم متهم به بدرفتاری با احمد ایشچی است.

لعل گل لعل رئیس سازمان حقوق بشر افغانستان
لعل گل لعل رئیس سازمان حقوق بشر افغانستان

او گفت: "متأسفانه با شنیدن دادن رتبه مارشالی برای عبدالرشید دوستم ناراحت شدم، آقای دوستم در نهاد‌های قضایی دوسیه دارد و دوسیه وی تا حال طی مراحل و فیصله نشده است، در چنین حالت حتی دادن یک ماموریت عادی دولتی برای آقای دوستم کار غیر قانونی است، چه برسد به رتبه مارشالی."

اما عبدالرشید دوستم و نزدیکانش پیش از این هر نوع بدرفتاری از طرف آقای دوستم با آقای ایشچی را رد کرده اند.

دو سال پیش یک محکمه در کابل هشت محافظ آقای دوستم را به زندان محکوم کرده بود اما تا حال از چگونگی بررسی دوسیه اتهام بالای عبدالرشید دوستم خبری نیست.

XS
SM
MD
LG