لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۷

ویسا: افغان‌ها باید صلح را از دست شرخواهان نجات دهند


آرشیف، شماری از روزنامه های چاپ کابل
آرشیف، شماری از روزنامه های چاپ کابل

روزنامه‌های چاپ امروز کابل سرمقاله‌ها و مطالب تحلیلی خود را بیشتر به بررسی موانع صلح در افغانستان اختصاص داده‌اند.

  • هشت صبح

روزنامه هشت صبح نوشته است جلو کسانی باید گرفته شود که به روند صلح آسیب می‌رسانند. روزنامه با اشاره به نگرانی سازمان ملل متحد افزوده که خشونت‌ها در افغانستان ممکن است به روند صلح آسیب برساند.

سرمقاله‌نویس روزنامه از حکومت و طالبان خواسته که نگذارند تا به روند صلح آسیب برسد. به باور هشت صبح، روند صلح افغانستان "دشمنان زیادی" دارد و هر کسی منافع خود را در ادامه جنگ می‌بیند. رونامه تاکید کرده است که باید برای چنین افراد "فرصت‌طلب" فرصتی داده نشود.

روزنامه افزوده که استفاده کارگذاری بمب‌های مقناطیسی، افزایش حملات، ترور علما و تغییر تاکتیک‌های جنگی برای برهم زدن روند صلح جریان دارد. به باور نویسنده، حکومت و طالبان باید برای جلوگیری از ضیاع وقت دست به کار شوند و به دشمنان اجازه سوءاستفاده ندهند.

  • ویسا

روزنامه ویسا در سرمقاله اش با عنوان "افغان‌ها باید صلح را از دست شرخواهان نجات دهند"، گزارش اخیر وزارت دفاع امریکا در باره روابط گروه طالبان با شبکه القاعده در شبه‌جزیره هند را بررسی کرده است.

روزنامه افزوده این گزارش در حالی منتشر شده که زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان مشغول زمینه‌سازی برای صلح است و شورای عالی مصالحه هم به ریاست عبدالله عبدالله به کار آغاز کرده است.

سرمقاله‌نویس ویسا افزوده که در توافق‌نامه ۲۹ فبروری میان امریکا و طالبان به صورت واضح آمده که گروه طالبان با گروه‌های تروریستی مانند القاعده باید قطع رابطه کند. به نظر نویسنده، این بخشی مهم از توافق‌نامه صلح امریکا و طالبان است.

به باور سرمقاله‌نویس روزنامه، اگر به حملات تروریستی که هیچ گروهی مسئولیت آنها را برعهده نگرفته، نگاه کنیم، روشن می‌شود که کسانی وجود دارند که می‌خواهند روند صلح را با مانع روبه‌رو کنند – کسانی که یوناما آنها را "شرخواهان" خوانده است.

ویسا می‌نویسد دست‌کم بیرون‌رفت از وضعیت مرگبار و سکوت کنونی ضروری است. به باور نویسنده، حالا باید تمام افغان‌ها برای حمایت از روند صلح برخیزند، اما در عین حال، هوشیاری سیاسی خود را حفظ کنند.

به باور سرمقاله‌نویس ویسا، هرگاه چنین شود، روشن خواهد شد که مردم افغانستان "یک ملت" هستند و ارزش بقا دارند.

  • اصلاح

روزنامه دولتی اصلاح در سرمقاله خود با طرح این پرسش که "آیا زمینه برای مذاکرات صلح فراهم شده است؟" اظهارات اخیر زلمی خلیل‌زاد را بررسی کرده است. آقای خلیل‌زاد گفته که اگر گفت‌وگو میان حکومت افغانستان و طالبان به زودی آغاز نشود، ممکن است روند صلح آسیب ببیند.

اصلاح افزوده هرچند که تا کنون حکومت افغانستان نزدیک به ۴هزار زندانی طالبان را آزاد کرده، اما گروه طالبان تا اکنون علاقه‌مندی به برقراری صلح نشان نداده و "همیشه در پی بهانه‌جوی" است.

سرمقاله‌نویس اصلاح به این باور است که تا حال هیچ نوع فضای اعتماد میان دو طرف به وجود نیامده است و بدون به میان آمدن چنین فضایی، آمدن صلح ناممکن است.

XS
SM
MD
LG