لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۵ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۲

ده‌ها تن از کارمندان گمرک در هرات دست به اعتصاب کاری زده اند


اعتصاب کاری کارمندان گمرک ولایت هرات
اعتصاب کاری کارمندان گمرک ولایت هرات

فعالیت گمرک هرات به‌دلیل اعتصاب کاری کارمندان و کمیشن‌کاران در واکنش به افزایش ناامنی‌ها در مسیر شاهراه هرات – اسلام‌قلعه متوقف شده است. کارمندان گمرک می‌گویند با انتقال گمرک از مرکز شهر هرات به مرز اسلام‌قلعه، افزون بر کاهش عواید، تهدیدات امنیتی و ماین‌گذاری در مسیر راه افزایش چشم‌گیری یافته است.

ده‌ها تن از کارمندان گمرک، کمیشن‌کاران و تاجران به‌خاطر افزایش ناامنی‌ها در مسیر شاهراه هرات – اسلام‌قلعه و تاسیسات گمرک در مرز اسلام‌قلعه دست به اعتصاب کاری زده اند.

هم اکنون فعالیت گمرک اسلام‌قلعه متوقف شده است.
احمد ضیا مدیر خدمات گمرک و لومیر قاضی‌زاده، کارمند گمرک هرات از افزایش اختطاف‌ها، کارگذاری ماین‌های کنار جاده‌ای و حملات افراد مسلح نگران هستند.

"ما تامین امنیت خود را می‌خواهیم و در همین طول یک سال ما تقریباً ۱۵ مورد اختطاف و شهید داریم و ما دیگر توان این ندارم که به این شاهراه برویم و بیایم، تا که تامین امنیت ما نشود."

آقای قاضی زاده گفت: "امنیت وجود ندارد و خود من روز پنج شنبه از طرف گمرک حرکت کردم و به طرف هرات می‌آمدم و به داخل قدوس آباد بالای من رگبار شد و موتر من حاضر هست و نفری که خودی من بود هم زخمی شد و فعلاً موجود است و فعلاً تامین امنیت نداریم."

مصطفی حکیمی، سرپرست گمرک هرات و مدیر بررسی این اداره افزایش تهدیدات امنیتی را یکی از دلایل فرار عواید می‌داند.

گمرک ولایت هرات
گمرک ولایت هرات

او از کاهش عواید گمرک در مرز اسلام‌قلعه خبر می دهد، اما آماری در مورد میزان کسر عواید ارائه نمی‌کند.

آقای حکیمی افزود: "زمانی که تهدیدات امنیتی کم بشود و ما با خاطر جمع بتوانیم کار کنیم و زمانی که همکار به داخل شعبه و این مسائل شود، نمی‌تواند که عواید ملی را جمع‌آوری کند و ما فقط تامین امنیت می‌خواهیم."

اوایل سال گذشته گمرک اسلام‌قلعه از مرکز شهر هرات به گونه آزمایشی به هدف افزایش عواید به مرز اسلام‌قلعه منتقل شد. جهان زیب و نواب‌خان، دو تن از تاجران می‌گویند که با انتقال گمرک، مشکلات عمده در تاسیسات گمرک وجود دارد.

این تاجران خواستار انتقال مجدد گمرک به شهر هرات شده اند.

"در مرز اسلام‌قلعه تاجر تهدید می‌شود و مامور تهدید می‌شود، امنیت نیست و ناامنی است تاسیسات نیست در گمرک اسلام‌قلعه و چیزی که سهولت‌‍‌ها بود در گمرک هرات بود و در اسلام‌قلعه نیست."

"ما به حیث تاجر و به حیث کمیشن‌کار و نه به اسلام‌قلعه رفته می‌توانیم و نه رفت و آمد کرده می‌توانیم و از حکومت خواهش ما این هست که دوباره گمرک از اسلام‌قلعه به هرات بیاید."

بارها اداره محلی هرات بر مبارزه جدی در گمرک و تامین امنیت در شاهراه‌ها تاکید کرده است.

سید وحید قتالی والی هرات اطمینان می‌دهد که با فساد در گمرک هرات در تمام رده ها برخورد جدی خواهد شد.

سید وحید قتالی والی ولایت هرات
سید وحید قتالی والی ولایت هرات

آقای قتالی گفت: "حلقه فساد مشخص است و خلق آنها تنگ شده و دست در ناامنی دارد و مافیا پیرامون گمرک است و تنها این نیست که چهار تا کارمند باشد. مافیا در مسیر هست و مافیا در داخل و بیرون هرات است و مافیا را مهار کرده می‌رویم و این‌ها را پرس کردیم و یک مقدار آنها را زور داده. این‌ها شاید شبکه‌های آنها بسیار گسترده باشد و من در آخرین لحظه ایستاده هستم و فساد هم از داخل همین‌ها هم بیرون می‌کشم."

یک قسمت زیادی از عواید حکومت افغانستان از گمرک هرات تامین می‌شود، اما نگرانی‌های جدی مبنی بر حیف و میل عواید حکومتی در این گمرک وجود دارد.

شورای ولایتی هرات در ماه جوزای سال جاری اعلام کرد که روزانه حدود ۷۰ میلیون افغانی عواید گمرک به جیب افراد زورمند می‌رود.

XS
SM
MD
LG