لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۹

گسترش ویروس کرونا در افغانستان آسیب‌پذیری کودکان را بیشتر کرده است


آرشیف، کودکان کار در افغانستان
آرشیف، کودکان کار در افغانستان

گسترش ویروس کرونا در افغانستان آسیب‌پذیری قشار گوناگون اجتماعی از جمله کودکان را به صورت جدی بیشتر کرده است.

وزارت کار امور اجتماعی می‌گوید اگرچه آمار دقیقی از چنین کودکان به دست ندارد، اما بررسی‌ها در کابل نشان می‌دهد که شمار کودکان خیابانی و آسیب‌پذیر تا دو برابر افزایش یافته است.

نجیب‌الله اخلاقی، رئیس اداره محافظت از کودکان این وزارت روز یکشنبه به رادیو آزادی گفت: "دسته‌بندی آمار و ارقام یک مساله جدی است. بسیار دشوار است که در این مدت کوتاه آمار افزوده شده بر جمعیت اطفال کارگر را دسته‌بندی کنیم. ولی در یک دسته‌بندی به شکل نمونه به این توافق رسیدیم که تعداد اطفال کارگر و آسیب‌پذیر دو برابر افزایش یافته است."

آقای اخلاقی می‌افزاید: "این وزارت برای کاهش کارهای شاقه کودکان و حل مشکلات آنها، برنامه‌هایی روی دست است که به زودی عملی خواهد شد."

به گفته مقام‌های وزارت کار امور و اجتماعی، در مجموع بیش از دو میلیون کودک در کشور مشغول کار هستند که از این میان یک میلیون و دو صد هزار کودک مشغول کار شاقه هستند.

یک کودک در کابل
یک کودک در کابل

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف) می‌گوید هفت میلیون و ۷۰۰ هزار کودک در افغانستان به دلیل قرنطینه و بیکاری خانواده‌های در معرض خطر گرسنگی قرار دارند.

فریدون آرین، سخنگوی این دفتر به رادیو‌ آزادی گفت: "از خاطر وضعیت دشواری که افغانستان با آن روبه‌رو است و همچنین کووید-۱۹، تقریباً ۱۴ میلیون شهروند افغانستان محتاج کمک‌های بشردوستانه هستند. در ۲۰۲۰ که ۷.۷ میلیون آن را کودکان تشکیل می‌دهند.

از سوی هم، معصومه جعفری، معاون سخنگوی وزارت صحت عامه افغانستان می‌گوید: "براساس معلومات تیم سرویلانس (نظارت) وزارت صحت عامه، از آغاز گسترش ویروس کرونا در افغانستان، در میان کودکان زیر ۹ سال یک فیصد واقعه مثبت بوده و یک مورد فوتی داشت. در کودکان بین ۱۰ الی ۱۹ سال شش در صد واقعه مثبت ثبت شده و یک فیصد فوتی بوده است."

براساس اطلاعات وزارت صحت عامه، در ۲۴ ساعت گذشته ۲۷۹ واقعه مثبت ویروس کرونا در کشور ثبت شده که با آن مجموع موارد شناسایی شده به ۳۲ هزار و ۹۵۱ تن می‌رسد.

گفته می‌شود در همین مدت ۳۸ تن درگذشته و ۲۰۲ تن بهبود یافته‌اند.

XS
SM
MD
LG