لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۶

شورای اقوام بلوچ: به بلوچ‌ها در کابینه و ادارات محلی سهم داده شود


اعضای شورای اقوام بلوچ شمالشرق افغانستان
اعضای شورای اقوام بلوچ شمالشرق افغانستان

شورای اقوام بلوچ شمالشرق افغانستان انتقاد کرده‌ که نمایندگان این قوم در کابینه و نهادهای اجرایی حکومت حضور ندارد.

این شورا که خود را نمایندۀ بلوچ‌های چهار ولایت شمال‌شرقی افغانستان می‌داند و مقر آن در شهر کندز است، حکومت را متهم به بی‌توجهی به مشارکت بلوچ‌ها کرده است.

این منتقدان تأکید دارند که حکومت باید در کابینه جدید سهمی برای بلوچ‌ها در نظر گیرد زمینه مشارکت آنها را در ادارات محلی نیز فراهم کند.

اکرم بلوچ و جان‌محمد بلوچ اعضای شورای اقوام بلوچ به رادیوآزادی گفتند: "کادرهای بلوچ در بخش‌های بازسازی متوازن در نظر گرفته نشده‌اند. کادرهای آنها در نظام تعیین و توظیف نشده‌اند. یک نوع بی‌عدالتی روان است. بنابر این، تقاضای هم از مسئولان محلی داریم و هم از مقام‌های حکومت مرکزی. به این معضل رسیدگی بکنند تا عدالت تأمین شود."

"قوم بلوچ مانند سایر اقوام افغانستان خواهان صلح در کشور هستند و می‌خواهند که هرچه عاجل آتش‌بس صورت بگیرد و مذاکرات بین طرف‌های ذیدخل آغاز گردد. از هر دو جوانب می‌خواهیم که در تمامی تصمیم‌گیری‌ها به سطح ملی و بین‌المللی سهم این قوم بزرگ را در نظر بگیرد تا شاهد صلح سرتاسری و با عزت در کشور خود باشیم."

منتقدان بلوچ از نظام مردم‌سالار حمایت و بر مشارکت گسترده اقوام کشور در قدرت تأکید می‌کنند.

عبدالدیان بلوچ از بزرگان قوم بلوچ گفت: "در حکومت‌های گذشته یک فیصدی برای ما سهم و حق داده شده بود. اما فعلاً آقای غنی ما را هیچ به رسمیت نشاخته، در حالی‌که ملیت بلوچ در قحط‌الرجال به سر نمی‌برد و فاقد کادر نیست. ما به هر قیمتی که شود، حق خود را می‌گیریم."

اما دواخان مینه‌پال، معاون سخنگوی ریاست جمهوری با اشاره به تعهد محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری بر مشارکت فراگیر اقوام در قدرت، گفت که حکومت زمینۀ مشارکت قومی گسترده را در قدرت فراهم می‌کند.

او به رادیوآزادی گفت: "رئیس جمهور در جریان مراسم تحلیف به مردم افغانستان تعهد سپُرد که قاعده حکومت وسیع می‌باشد. در آن تمامی اقوام افغانستان، تمامی مناطق افغانستان و تمامی زبان‌ها افغانستان خود را ببینند. بنابراین، این تعهد حکومت است که در کابینه حکومت به تمامی اقوام افغانستان سهم داده می‌شود."

مسئولان ادارات محلی هم تأکید کرده‌اند که به دیدگاه‌های همه احترام گذاشته شود.

نظیف‌الله نظیف، رئیس امور سرحدات و قبایل کندز به رادیو آزادی گفت: "ریاست امور سرحدات اقوام و قبایل به خاطر تحکیم وحدت ملی کار می‌کند. ما همیشه با اقوام محترم بلوچ مجالسی داشتیم. هدف ما این است تا اقوام مختلف را با هم نزدیک بسازیم و مشکلات‌شان را به اسرع وقت با مسئولان محلی شریک بسازیم."

آماری در باره جمعیت بلوچ‌ها مانند دیگر اقوام افغانستان وجود ندارد. در باره میزان مشارکت این قوم در حکومت مرکزی و ادارات محلی اطلاع دقیقی در دست نیست.

منتقدان بلوچ هشدار داده‌اند که اگر به درخواست آن‌ها رسیدگی نشود، دست به اعتراض خواهند زد.

بلوچ‌ها یکی از ۱۴ قومی است که نام آن در قانون اساسی ذکر شده است. در چند دهه اخیر در افغانستان مشارکت اقوام در ساختار قدرت، از بحث‌های داغ سیاسی بوده است.

XS
SM
MD
LG