لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۲

ارگ: آزادی زندانیان نیروهای افغان اصل عمده برای آغاز گفت‌وگوهای صلح است


ارگ ریاست جمهوری افغانستان
ارگ ریاست جمهوری افغانستان

حکومت افغانستان آزادی زندانیان نیروهای امنیتی و دفاعی از زندان‌های گروه طالبان را "اصل عمده" برای آغاز گفتگوهای صلح خوانده است.

دواخان مینه‌پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری روز یکشنبه (۱۵ سرطان) به رادیو آزادی گفت که حکومت می‌خواهد گفت‌وگوهای صلح بدون تأخیر آغاز شود.

او افزود: "حکومت افغانستان متعهد به پایان جنگ و رسیدن به صلح بدون هیچ‌گونه تعویقی در آغاز مذاکرات است، اما آزادی همه زندانیان نیروهای امنیتی و دفاعی از سوی طالبان، به ملت و دولت یک اصل عمده در تبادله زندانیان است."

دواخان مینه پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
دواخان مینه پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

این در حالی است که هفته گذشته محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان در مصاحبه با تلویزیون ملی هفته جاری را زمان مهم برای پیشرفت در آزادی زندانیان خواند.

با این همه، پیش از این طالبان تأکید کرده بودند که اگر حکومت افغانستان ۵ هزار زندانی آنان را رها کند، در ظرف یک هفته گفت‌وگوهای مستقیم بین دو طرف آغاز خواهد شد.

پیش از این کمیسیون حقوق بشر افغانستان نیز با ابراز نگرانی از آزادی زندانیان طالبان گفته بود که باید در مورد مجرمان جنگی محتاطانه عمل شود.

در همین حال، دفتر سیاسی طالبان در واکنش به اعلام تازه حکومت افغانستان گفته‌است که آزادسازی زندانیان نیروهای امنیتی و دفاعی سرعت می‌یابد.

سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر به رادیو آزادی گفت که این گروه متعهد به آزادی زندانیان حکومت افغانستان است، اما تأکید کرد که حکومت افغانستان با تعویق رهایی زندانیان طالبان، روند صلح را بیش از این به تعویق نیندازد.

سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی گروه طالبان مسلح در قطر
سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی گروه طالبان مسلح در قطر

شاهین افزود: "ما همیشه گفته‌ایم که آزادی زندانیان زودتر تکمیل شود تا راه برای آغاز گفت‌وگوهای بین افغانان هموار شود. از سوی ما روند آزادی زندانیان ادامه دارد و بیشتر سرعت می‌یابد، اما باید روند آزادی زندانیان در بند مانده ما به تعویق نیفتد؛ چرا که با این همه روند صلح به تعویق می‌افتد."

در همین حال، شهلا فرید، کارشناس مسائل سیاسی می‌گوید که حکومت افغانستان برای مدیریت گفت‌وگوهای صلح تا کنون هماهنگی ندارد. به گفته خانم فرید، تا اکنون صلاحیت نماینده‌های حکومت در گفت‌وگوهای صلح مشخص نشده است و برنامه‌ای در این مورد ندارد.

او می‌گوید که تا کنون میان نماینده‌های مذاکرات صلح، وزارت صلح و شورای عالی مصالحه هماهنگی وجود ندارد که این امر می‌تواند گفت‌وگوهای میان افغانان را با مشکل روبه‌رو کند.

او گفت: "آرزو مندیم که هر چه زودتر شورای عالی مصالحه آماده شود و صلاحیت‌های نماینده‌های مذاکرات مشخص شود و وزارت صلح به عنوان دارالانشای شورای عالی مصالحه یکجا به کار آغاز کنند تا همه اطمینان حاصل کنند که برای آغاز گفت‌وگوهای بین افغانان همه چیز آماده است."

بربنیاد توافق صلح امریکا با طالبان باید پیش از آغاز گفت‌وگوهای میان افغانان طالبان یک هزار زندانی حکومت و حکومت افغانستان باید ۵ هزار زندانی گروه طالبان را از بند رها کند.

هر چند نزدیک به چهار ماه از توافق صلح امریکا با طالبان می‌گذرد اما تا کنون روند آزادسازی زندانیان کامل نشده است، حکومت افغانستان تا کنون نزدیک به ۴ هزار زندانی طالبان را و این گروه ۵۰۰ زندانی حکومت را از بند رها کرده است.

XS
SM
MD
LG