لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۰۹

هشت صبح: 'پروسه رهایی زندانیان طالبان با بن‌بست روبه‌رو شده است'


روزنامه‌های چاپ کابل
روزنامه‌های چاپ کابل

روند رهایی زندانیان و روند صلح در افغانستان، از موضوع‌های عمدۀ مورد بحث بیشتر روزنامه‌های چاپ امروز دوشنبه (۱۶ سرطان) کابل است.

  • هشت صبح

روزنامه هشت صبح در سرمقاله خود با عنوان "پروسه رهایی زندانیان طالبان با بن‌بست روبه‌رو شده است"، به نقل از اداره تنظیم امور زندان‌ها نوشته که از پنج هزار زندانی طالبان، حکومت افغانستان ۵۹۷ زندانی را رها نخواهد کرد.

به نوشته روزنامه، رئیس این اداره گفته است که در فهرستی که گروه طالبان برای آزادی زندانیان‌ خود به حکومت سپرده‌اند، شامل نام‌های افرادی هستند که به جرم‌هایی جنایی و جرم‌های اخلاقی زندانی شده‌اند.

روزنامه در ادامه افزوده که گروه طالبان هرچند گفته‌اند، فهرستی که آن‌ها به حکومت افغانستان داده‌اند شامل نام‌های اعضای این گروه می‌شود، اما حکومت افغانستان این گفته‌ی طالبان را رد می‌کند.

به باور نویسنده، طوری که دیده می‌شود در باره فهرست زندانیان طالبان میان حکومت افغانستان و گروه طالبان اختلاف‌نظر جدی وجود دارد.

روزنامه پیشنهاد کرده، لازم است که حکومت افغانستان درباره زندانیانی که گفته می‌شود مرتکب جرم‌های دیگری غیر از جنگ‌ هستند، شفاف‌سازی کند تا ابعاد این موضوع برای مردم افغانستان بیش‌تر روشن شود.

  • مسیر

روزنامه مسیر در سرمقاله‌ خود نوشته، توقع می‌رفت که حکومت دیروز بقیه زندانیان طالبان را نیز رها کند، اما تنها چهارصد تن آن‌ها را آزاد و از رهایی شش صد تن دیگر خوداری کرد.

به باور روزنامه، عدم رهایی زندانیان سبب به درازا کشیدن جنگ شده است؛ چون به نوشته روزنامه، پیش‌شرط طالبان برای آغاز مذاکرات بین‌الافغانی رهایی پنج هزار زندانی است. نویسنده معتقد است که حکومت تا پایان به موضعش پابند نمی‌ماند، اما قیمت این تغییر موضع را ملت می‌پردازد.

مسیر تاکید کرده، کاری را که حکومت، در نهایت، تحت فشار امریکا حتما می‌کند، خوب است آن را به خواست افغان‌ها و به نیت صلح انجام دهد؛ چون به باور روزنامه، این کار هم می‌تواند ذهنیت مردم را در مورد حکومت مثبت کند و هم به صلح و ثبات کمک می‌کند.

  • ویسا

و روزنامه ویسا در سرمقاله‌اش به موضوع صلح و خروج نیروهای امریکایی از افغانستان پرداخته و به نقل از روزنامه امریکایی "لس آنجلس تایمز" نوشته که ممکن است دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا خلاف تعهدش پس از انتخابات امریکا در ماه نوامبر هم چهار هزار سرباز کشورش را در افغانستان نگهدارد.

روزنامه در ادامه همچنین به نقل از مقاله لس آنجلس تایمز نوشته که مقام‌های امریکایی به این روزنامه گفته‌اند که صلح افغانستان به آقای ترامپ موضوعی انتخاباتی است و او در زمینه بیش از هر چیزی به فکر پیروزی دوباره در انتخابات است.

ویسا افزوده که اگر تحلیل این روزنامه امریکایی درست باشد، پس مشخص است که امریکا در روند صلح افغانستان سیاست داخلی‌اش را در نظر دارد، آن هم تا یک زمان مشخص.

به باورنویسنده، زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان هم در این میان در پی به دست آوردن یک وزارت مهم در ترکیب اداره ترامپ است.

ویسا در پایان تاکید کرده که اگر نیت امریکا تامین صلح واقعی در افغانستان نباشد، پس ما افغان‌ها یک بار دیگر فریب خورده‌ایم.

نویسنده پیشنهاد کرده که تنها بیداری ملت، هوشیاری سیاستمداران و صداقت هر دو طرف می‌تواند پروسه صلح را در مسیر درست سوق دهد.

XS
SM
MD
LG