لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۹

میسر: "جنجال زندانیان و تاخیر گفتگوهای بین‌الافغانی"


آرشیف، روزنامه‌های چاپ کابل
آرشیف، روزنامه‌های چاپ کابل

تصمیم حکومت افغانستان برای آزاد نکردن حدود ۶۰۰ زندانی طالبان و به تأخیر افتادن مذاکرات صلح، از موضوع‌های اصلی مورد بحث روزنامه‌های چاپ امروز سه‌شنبه (۱۷ سرطان) کابل است.

  • هشت صبح

روزنامه هشت صبح با اشاره به نشست مشورتی تقویت اجماع منطقه‌ای برای صلح نوشته که این نشست در وضعیتی برگزار شد که روند صلح با بن‌بست رو‌به‌رو شده و حکومت افغانستان حاضر نیست شماری از زندانیان طالبان را که متهم به جرایم‌ جنایی هستند، رها کند.

این نشست با شرکت سفیران کشورهای همسایه و کشورهای منطقه با میزبانی وزارت خارجه افغانستان و سخنرانی افتتاحیه محمداشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان برگزار شد.

به باور سرمقاله‌نویس هشت صبح، اقدام حکومت برای برگزاری این نشست روند صلح را عملاً وارد مرحله تازه‌ای از بحران کرده است.

نویسنده معتقد است که نشست مشورتی تقویت اجماع برای صلح، احتمالاً با این هدف برگزار شد که حکومت افغانستان در حضور کشورهای منطقه اقداماتش برای صلح را در میان بگذارد و از کم‌کاری طالبان در این مسیر شکایت کند.

روزنامه در بخشی از مطلبش پرسیده که اگر طالبان واقعاً خواهان صلح‌ هستند، چرا تا اکنون هیچ انعطافی نشان نداده‌اند؟ به نوشته هشت صبح، ادبیات طالبان، ادبیات صلح‌طلبانه نیست. اگر قرار است برای صلح خودگذری شود، این خودگذری باید از جانب طالبان نیز نشان داده شود.

هشت صبح تاکید کرده که سخنان رئیس جمهور در باره صلح در نشست دیروز دوشنبه (۱۶ سرطان)، به معنای اتمام حجت حکومت در پیشگاه کشورهای منطقه در پیوند با صلح است.

  • میسر

روزنامه میسر در سرمقاله خود با عنوان "جنجال زندانیان و تاخیر گفت‌وگوهای بین‌الافغانی" نوشته که عدم رهایی ۶۰۰ زندانی گروه طالبان سبب شده است که مذاکرات صلح در ۱۵ ماه جولای برگزار نشود و تا زمان نامشخصی به تعویق افتد.

روزنامه این امر را ناامید کننده دانسته و نوشته که مردم از شنیدن آن نگران می‌شوند. به باور مسیر، به طور آگاهانه تلاش می‌شود که در برابر مداکزات صلح مانع ایجاد شود. نویسنده مدعی شده که دلایل حکومت در مورد عدم رهایی ۶۰۰ زندانی گروه طالبان "بهانه" است.

مسیر استدلال کرده، اگر در مورد این تعداد زندانی حکومت می‌گوید که متهم به جرایم جنایی هستند، اما همین حکومت در زمان انتشار ویروس کرونا زندانیان جنایی را هم آزاد کرد. روزنامه افزوده که حکومت نباید با آرمان‌های مردم "بازی" کند، بلکه بگذارد که افغان‌ها در صلح و امنیت زندگی کند.

  • ویسا

روزنامه ویسا نوشته که مذاکرات صلح تا زمان نامعلومی به تعویق افتاد. روزنامه افزوده، اگرچه قرار بود این مذاکرات در ۱۵ ماه جولای در دوحه برگزار شود اما گفته می‌شود که به دلیل مخالفت حکومت با رهایی ۵۹۷ زندانی دیگر طالبان، این روند به تعویق افتاده است.

اما نویسنده افزوده که این موضوع را حکومت و طالبان هنوز به گونه رسمی تائید نکرده‌اند.

XS
SM
MD
LG