لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۳

وزارت خارجه افغانستان: پاکستان و چین خواستار کاهش خشونت از گروه طالبان شدند


آرشیف
آرشیف

سومین نشست سه جانبه زیر نام "دیالوگ راهبردی" امروز سه‌شنبه (۱۷ سرطان) میان افغانستان، پاکستان و چین در کابل برگزار شد.

وزارت خارجه افغانستان می‌گوید، در این نشست که از طریق کنفرانس ویدیویی برگزار شد، معینان سیاسی وزارت‌های خارجه سه کشور شرکت کردند.

گران هیواد سخنگوی این وزارت روز سه‌شنبه در نشست خبری گفت که علاوه بر همکاری های سیاسی، امنیتی و اقتصادی در مورد مبارزه با تروریزم، روند صلح و آزادی زندانیان نیز گفت‌وگو صورت گرفت: "هر دو کشور یعنی پاکستان و چین از رهایی زندانیان برای آغاز مذاکرات میان افغان‌ها استقبال کردند و از طالبان خواستند که خشونت‌ها را هر چه زودتر کاهش داده و زمینه را برای آغاز گفت‌وگوهای بین الافغانی فراهم کنند."

گران هیواد سخنگوی وزارت خارجه افغانستان
گران هیواد سخنگوی وزارت خارجه افغانستان

وزارت خارجه افغانستان پیش ازاین گفته که این کشور در هفته جاری میزبان سه نشست خواهد بود که یکی آن دیروز در مورد تقویت اجماع منطقه‌ای از روند صلح افغانستان برگزار شد.

به گفته مقام‌های این وزارت، در نشست دیروز نمایندگان حدود بیست کشور و سازمان‌های بین‌المللی اشتراک کرده بودند و دیدگاه‌های خود را در مورد تقویت اجماع منطقه‌ای از روند صلح افغانستان بیان کردند.

گران هیواد سخنگوی وزارت خارجه گفت که اشتراک کنندگان نشست روز دوشنبه نیز خشونت‌های جاری را قابل پذیرش نداستند و از طالبان خواستند که خشونت را کاهش دهند.

ریاست جمهوری افغانستان نیز با پخش اعلامیه‌ای گفته که محمد اشرف غنی رئیس جمهوری این کشور در نشست دیروز تاکید کرد که ادامه خشونت از سوی طالبان روند صلح را با چالش رو به رو خواهد کرد.

در همین حال برخی کارشناسان می‌گویند که برگزاری چنین نشست‌ها برای بهبود وضعیت در افغانستان پس از موفقیت روند صلح مهم است.

عبدالطیف آرش کارشناس روابط بین‌الملل به رادیو آزادی گفت که چین از نفوذ زیادی بر پاکستان برخوردار است و می‌تواند اسلام آباد را به همکاری با کابل وا دارد: "من فکر می‌کنم که برگزاری چنین نشست‌ها در حال حاضر برای افغانستان بسیار مهم است. اگر قدرت‌های بزرگ منطقه مانند چین، روسیه، هند، ایران و پاکستان در روند صلح افغانستان تلاش‌های صادقانه بکنند، این تلاش‌ها در زمینه صلح این کشور مفید واقع خواهد شد."

پیش از این نیز دو نشست تحت نام دیالوگ استراتژیک میان کابل،اسلام آباد و بیجنگ برگزار شده بود.

اما نشست سوم آن یک روز پس از نشست تقویت اجماع منطقه‌ای روند صلح راه اندازی شد.

همچنین قرار است که نشست تقویت اجماع بین‌المللی صلح نیز روز پنج‌شنبه در کابل برگزار شود که در آن نمایندگان ناتو، سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و امریکا نیز شرکت خواهند کرد.

XS
SM
MD
LG