لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۱۶ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۵

اطلاعات روز: "توافق صلح و آینده نامعلوم جنگ‌جویان خارجی در افغانستان"


روزنامه‌های کابل
روزنامه‌های کابل

بیشتر روزنامه‌های چاپ امروز چهارشنبه (۱۸ سرطان) کابل موضوعات مرتبط به روند صلح افغانستان را بررسی کرده‌اند.

  • اطلاعات روز

روزنامه اطلاعات روز در مطلب تحلیلی با عنوان "توافق صلح و آینده نامعلوم جنگ‌جویان خارجی در افغانستان" نوشته که در اوضاع فعلی جنگ‌جویان خارجی در افغانستان به دو دسته تقسیم شده‌اند.

جنگ‌جویان خارجی که به باور نویسنده، هنوز هم با طالبان افغان متحد هستند و جنگ‌جویان بیرونی که تحت رهبری شاخه خراسان گروه دولت اسلامی یا داعش فعالیت می‌کنند.

روزنامه افزوده که قرار است به‌زودی مذاکرات بین‌الافغانی صلح میان گروه طالبان و دولت افغانستان آغاز شود، اما روی مسئله جنگ‌جویان خارجی از جمله شاخه خراسان و آینده این گروه هیچ بحثی از سوی امریکا، دولت افغانستان و گروه طالبان صورت نمی‌گیرد.

نویسنده پرسیده که بعد از موفقیت روند صلح افغانستان سرنوشت جنگ‌جویان خارجی چه خواهد شد؟ آیا این جنگ‌جویان از افغانستان بیرون خواهند شد و یا هم با ولایت خراسان گروه دولت اسلامی بیعت خواهند کرد؟

مقاله‌نویس اطلاعات روز افزوده، به‌نظر می‌رسد که بعد از موفقیت روند صلح طالبان با دولت افغانستان، گروه داعش به چالش‌ اصلی امنیت افغانستان مبدل خواهد شد و جنگ‌جویان خارجی هم‌پیمان با طالبان با این گروه یک‌جا خواهند شد.

  • ویسا

روزنامه ویسا در سرمقاله‌اش نوشته که در سفر زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان، به کشورهای قطر، ازبکستان و پاکستان شماری از مقام‌های سازمان توسعه بین‌المللی امریکا نیز با او بودند.

روزنامه به نقل از منابعی که نام‌های آن‌ها را ذکر نکرده، نوشته که امریکا در ولایاتی که نفوذ طالبان در آن بیشتر است، پول زیادی برای کارهای توسعه‌ای اختصاص داده است.

ویسا به نقل از برخی منابع نوشته که مقدار این پول به ۸۰۰ میلیون دالر می‌رسد.

نویسنده همچنین نوشته که بریتانیا نیز به چهار ولایت همجوار با خط دیورند نزدیک به ۳۰۰ میلیون دالر برای پروژه‌های عمرانی اختصاص داده‌است.

روزنامه پرسیده که چرا امریکا و بریتانیا در مناطق تحت کنترول گروه طالبان در وضعیتی که نه صلح تأمین شده و نه مذاکرات بین‌الافغانی صورت گرفته است، از پروژه‌های بازسازی حرف می‌زنند و حتی به نوشته روزنامه، کارهای عملی را آغاز کرده‌اند؟

  • هشت صبح

روزنامه هشت صبح نشست‌های ویدیویی اخیر حکومت افغانستان با شماری از کشورها را تحلیل کرده و نوشته که به روز دوشنبه نشستی با ۲۰ کشور منطقه و همکاران بین‌المللی افغانستان با سخنرانی رئیس جمهور افغانستان برگزار شد که مهم‌ترین بخش سخنان او در باره صلح و تعهد‌های حکومت افغانستان در این روند بود.

به نوشته روزنامه، یک روز پس از آن، نشست سه‌جانبه افغانستان، چین و پاکستان برگزار شد. روزنامه به نقل از سخنگوی وزارت خارجه افغانستان نوشته که در این نشست نمایند‌گان کشورهای چین و پاکستان از اقدامات حکومت افغانستان برای رهایی زندانیان طالبان استقبال کردند و از طالبان خواستند که خشونت‌ها را رها کنند و در مسیر مذاکرات بین‌الافغانی گام‌های عملی بردارند.

روزنامه افزوده که قرار است نشست چند جانبه‌ سومی نیز با هدف تقویت اجماع بین‌المللی برای صلح با شرکت کشورها و سازمان‌های بین‌المللی به روز پنج‌شنبه برگزار شود.

هشت صبح در پایان سرمقاله‌اش نوشته که نشست‌های ویدیویی اخیر حکومت افغانستان با کشورهای منطقه، احتمالاً ریشه در تلاش‌های حکومت برای اقناع کشورهای منطقه برای آوردن صلح دارد.

XS
SM
MD
LG