لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۳

تردید فرمانده سنتکام در مورد پاداش روسیه برای کشتن عساکر امریکایی در افغانستان


آرشیف، شماری از نیروهای امریکایی در افغانستان
آرشیف، شماری از نیروهای امریکایی در افغانستان

فرمانده قوماندانی مرکزی امریکا می‌گوید، تا هنوز متقاعد نشده که روسیه برای طالبان پاداش مالی پرداخته است که نیروهای امریکایی را در افغانستان بکُشند.

جنرال فرانک مکنزی روز سه‌شنبه (۷ جولای) به خبرنگاران در مورد این پاداش‌ها که هفتۀ گذشته، سرخط رسانه‌ها شد، جزئیات داد.

روسیه و طالبان هر دو نپذیزفته اند که مسکو برای شورشیان در افغانستان پاداش تعیین کرده تا نیروهای امریکایی را هدف قرار دهند.

فرمانده قوماندانی مرکزی امریکا معروف به سنت کام در شرق میانه می‌گوید، گزارش‌ها در مورد پرداخت پاداش مالی به طالبان از جانب روسیه را که نیروهای امریکایی مقیم افغانستان را هدف قرار دهند، دیده و آن را خیلی نگران کننده می‌داند.

اما جنرال فرانک مکنزی تاکید کرده، دلیلی نیافته که وقوع چنین رویدادها را ثابت کند.

جنرال فرانک مکنزی، فرمانده قوماندانی مرکزی امریکا
جنرال فرانک مکنزی، فرمانده قوماندانی مرکزی امریکا

بر اساس خبرنامۀ قوماندانی مرکزی امریکا، جنرال مکنزی روز سه‌شنبه (۷ جولای) به خبرنگاران گفت، اگر روس‌ها به طالبان پول داده باشند یا نه، این گروه در چند سال گذشته "مجدانه" مشغول عملیات علیه نیروهای امریکایی بوده است.

او افزود، این بدان معناست که میزان ایمنی نیروهای کشورش تغییر چندانی نه کرده است.

اخیراً رسانه‌های امریکایی گزارش دادند که یک گروه استخباراتی روسیه، سال گذشته برای طالبان پاداش مالی تعیین کرده بود تا نظامیان امریکایی و ناتو در افغانستان را بکشند.

روزنامۀ نیویارک تایمز برای نخستین بار در ۲۶ جون در این مورد گزارش داد.

به گزارش روزنامه، مقام‌های استخباراتی به این باور اند که طالبان پس از انجام چندین حمله بر نیروهای بین‌المللی، پولی را به عنوان پاداش از روسیه به دست آوردند.

اما تا هنوز مشخص نشده که از میان ۲۰ نظامی کشته شدۀ امریکایی در سال ۲۰۱۹ در افغانستان، کدام حمله بر این نیروها، با روسیه ارتباط داشته است؟

نیویارک تایمز در یک گزارش دیگر گفته است، تحقیق کننده‌های امریکایی، دو حمله را بررسی می‌کنند که یکی از آن‌ها در ماۀ اپریل سال ۲۰۱۹ در نزدیکی یک پایگاه هوایی در افغانستان رخ داده بود. ۳ نظامی امریکایی در این رویداد کشته شدند.

آرشیف، انتقال جسد یکی از نیروهای امریکایی از افغانستان
آرشیف، انتقال جسد یکی از نیروهای امریکایی از افغانستان

روزنامۀ واشنگتن پُست می‌نویسد، گمان می‌رود طالبان به خاطر پاداش مالی روسیه، شماری از نظامیان امریکایی را در افغانستان کشته باشند.

اما وزارت دفاع امریکا می‌گوید، "هیچ مدرکی اثبات کنندۀ" برای تأیید این ادعاها در اختیار ندارد.

جنرال فرانک مکنزی هم گفته است، تا هنوز متقاعد نشده که طالبان در بدل پاداش مالی روسیه، نظامیان امریکایی را در افغانستان کشته باشند.

به گفتۀ او، معلومات استخباراتی در این مورد در فرصت اندک تکمیل نخواهد شد. جنرال مکنزی که با خبرنگاران در فلوریدا صحبت می‌کرد، همچنان گفت که در بارۀ پرداخت پاداش مالی روسیه به طالبان، معلومات بسندۀ استخباراتی وجود ندارد.

اما این جنرال امریکایی تاکید کرده که روس‌ها در افغانستان، دوستان ایالات متحده نیستند.

به گفتۀ مکنزی، مهم است تا گفته شود که روس‌ها چند دهه پیش "شکست تحقیر آمیزی" را در افغانستان تجربه کردند اما او در عین حال گفته که روسیه از گسترش افراط‌گرایی از افغانستان به همسایه‌های شمالی‌اش نگرانی دارد.

دونالد ترمپ، رئیس جمهور امریکا
دونالد ترمپ، رئیس جمهور امریکا

دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده گفته است، از جانب مقام‌های استخباراتی هیچ معلوماتی با او در مورد پرداخت پول به طالبان از سوی روسیه در بدل کشتن نظامیان امریکایی در افغانستان شریک ساخته نشده است.

روسیه این گزارش‌ها را رد کرده و آن را بی اساس دانسته است. طالبان هم با رد گزارش نیویارک تایمز گفته اند که در جنگ‌شان به حمایت مالی کشور دیگری نیاز ندارند.

XS
SM
MD
LG