لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۱

نی: گروه‌های 'هراس‌افگن' در تلاش حمله به رسانه‌ها و خبرنگاران اند


دو عضو گروه داعش که به گفته ریاست امنیت ملی افغانستان قصد حمله بر یک شفاخانه و یک رسانه در کابل را داشتند.
دو عضو گروه داعش که به گفته ریاست امنیت ملی افغانستان قصد حمله بر یک شفاخانه و یک رسانه در کابل را داشتند.

پس از بازداشت دو عضو گروه داعش به اتهام برنامه‌ریزی برای حمله به مراکز صحی و رسانه‌ای، نهادهای مدافع رسانه‌ها، نسبت به امنیت رسانه‌ها اظهار نگرانی کرده‌اند.

مجیب خلوتگر، رئیس اجرائی دفتر حمایت از رسانه‌های آزاد افغانستان، "نی"، گفته که گروه‌های "هراس‌افگن" در تلاش حمله به رسانه‌ها و خبرنگاران هستند.

آقای خلوتگر روز چهارشنبه (۱۸ سرطان) به رادیو آزادی گفت که تهدیدهای گروه‌های تروریستی می‌تواند برفعالیت رسانه‌ها تاثیر منفی داشته باشد: "امنیت ملی باید ثابت کند که افراد بازداشت شده بالای رسانه‌ها حمله می‌کردند. گروه‌های تروریستی همواره به‌ویژه زمانی که مسایل سیاسی و امنیتی داغ می‌باشد، می‌خواهند رسانه‌ها را مورد تهدید و حمله قرار دهند. این‌گونه تلاش می‌کنند که چهره تروریستی‌شان برملا نشود."

مجیب خلوتگر، رئیس اجرائی دفتر حمایت از رسانه‌های آزاد افغانستان، "نی"
مجیب خلوتگر، رئیس اجرائی دفتر حمایت از رسانه‌های آزاد افغانستان، "نی"

این نگرانی‌ها پس از آن مطرح می‌شود که ریاست امنیت ملی افغانستان از دستگیری دو بمبگذار انتحاری شاخه خراسان گروه داعش خبر داد. به گفته منابع این اداره، این دو فرد قصد داشتند به یک شفاخانه و یک رسانه در کابل حمله کنند.

پیش از این نیز مرکزهای صحی و کارمندان رسانه‌ها در شهر کابل و شماری از ولایت‌ها هدف حمله‌های خونینی قرار گرفته که مسئولیت بیشتر آن را گروه داعش برعهده گرفته است.

حالا رحمت‌الله نبیل، رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان می‌گوید که "هراس‌افگنان" به ویژه گروه داعش به دلیل سادگی و تأثیر روانی بر جامعه، مساجد، مرکزهای صحی و رسانه‌ها را به عنوان اهداف حملات تروریستی انتخاب می‌کند.

رحمت‌الله نبیل، رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان
رحمت‌الله نبیل، رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان

او گفت: "هدف اساسی این گونه حملات این است که در سطح ملی و بین‌المللی تاثیرگذار است. بسیار جلب توجه می‌کند. دیگر این که رسیدن به چنین اهداف بسیار آسان بوده و تاثیرات روانی زیادی در پی دارد. همچنین حمله بر این گونه اهداف نارضایتی مردم از حکومت را بیشتر می‌سازد."

این در حالی است که حدود دو ماه پیش موتر حامل کارمندان تلویزیون خصوصی خورشید هدف حمله قرار گرفت و دو کارمند این رسانه کشته و دو تن دیگر زخمی شدند.

پیش از آن موتر حامل کارمندان گروه موبی و شبکه تلویزیونی خصوصی شمشاد هم هدف حمله قرار گرفته بود.

به همین ترتیب، شفاخانه‌ها نیز بارها هدف حمله مهاجمان انتحاری قرار گرفته‌اند. آخرین مورد آن حمله به شفاخانه دشت برچی بود که منجر به مرگ ۲۷ نفر از جمله ۱۶ مادر و دو نوزاد شد.

مهاجمان انتحاری به مساجد هم بارها حمله کرده‌اند. در بیشتر موارد این حملات پر تلفات بوده است.

XS
SM
MD
LG