لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۹

منابع: بخشی از فهرست اعضای کابینه از سوی عبدالله به ریاست جمهوری سپرده شده است


رئیس جمهور محمداشرف غنی (راست) عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه.
رئیس جمهور محمداشرف غنی (راست) عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه.

منابع موثق نزدیک به رئیس شورای عالی مصالحه به رادیو آزادی تأیید كرند كه فهرست اعضای کابینه از سوی عبدالله عبدالله به ریاست جمهوری سپرده شده است.
پس از توافق سیاسی بین محمداشرف غنی و عبدالله عبدالله، سرانجام تیم آقای عبدالله توانست فهرستی از نامزدوزیران را به ریاست جمهوری بفرستد.
یک منبع نزدیک به عبدالله عبدالله، که به علت حساسیت موضوع نمی‌خواهد نامش فاش شود، به رادیو آزادی تأیید کرد که این فهرست شب گذشته به کاخ ریاست جمهوری ارسال شده است.

در این فهرست، مسعود اندرابی به حیث نامزد وزارت داخله، فضل احمد معنوی نامزد وزارت عدلیه، انورالحق احدی به حیث نامزد وزارت زراعت و آبیاری، نورالرحمان اخلاقی به حیث نامزد وزارت مهاجرین و عودت کننده‌گان، محب‌الله صمیم نامزد وزارت اقوام و قبایل معرفی شده اند.

در این فهرست همچنان مصطفی مستور به حیث نامزد وزارت دولت در امور صلح، معصومه خاوری نامزد وزارت مخابرات و تکنالوژی، نثار احمد غوریانی نامزد وزارت تجارت، سعادت منصور نادری نامزد وزارت اقتصاد بشیر احمد ته ینج نامزد وزارت کار و امور اجتماعی، کنشکا ترکستانی نامزد وزارت تحصیلات عالی و عباس بصیر نامزد وزارت ترانسپورت معرفی شده اند.

در این فهرست نامزد وزیران از سوی آقای عبدالله، نجیب آقا فهیم نامزد وزارت دولت در امور شهدا و معلولین و عزیزالله آریانفر نامزد ریاست اصلاحات اداری معرفی شده اند.

ولسی جرگه افغانستان از این اقدام آقای عبدالله استقبال می‌کند و تاکید می‌کند کهریاست جمهوری باید به‌گونه بی‌درنگ فهرست کامل نامزد وزیران را برای گرفتن رای اعتماد به این مجلس بفرستد.

میرزا محمد کتوازی معاون مجلس نمایندگان در این باره به رادیو آزادی گفت: "ما خبر دریافت کردیم که فهرست اعضای باقی‌مانده کابینه از سوی آقای عبدالله عبدالله به ریاست جمهوری فرستاده شده است ما از این اقدام استقبال می‌کنیم و از رئیس جمهور می‌خواهیم که فهرست کامل کابینه را برای گرفتن رای اعتماد هرچه زودتر معرفی کند تا فرهنگ سرپرستی در ادارات پایان یابد."

مجلس نمایندگان افغانستان
مجلس نمایندگان افغانستان

پیش از این محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان نیز شماری از چهره‌ها را به‌حیث نامزد وزیران کابینه خود معرفی کرده است.

حالا فهرست نامزدان باقی مانده از سوی عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصاله درحالی به ریاست جمهوری فرستاده شده است که دواخان مینه پال معاون سخنگوی رئیس جمهور می‌گوید به زودی فهرست کامل نامزد وزیران را به ولسی جرگه می‌فرستند.

دواخان مینه پال معاون سخنگوی رئیس جمهور
دواخان مینه پال معاون سخنگوی رئیس جمهور

او افزود: "حکومت فرهنگ سرپرستی در ادارات را پایان می‌دهد و به زودی فهرست کامل نامزد وزیران را به این مجلس می‌فرستد."

این درحالی است که بارها ولسی جرگه افغانستان هشدار داده است که در صورت تاخیر بیش از این در معرفی اعضای کابینه به این نهاد نامزد وزیران را برای گرفتن رای اعتماد به داخل مجلس اجازت نخواهد داد.

حالا دیده شود که فهرست کامل این نامزد وزیران چه زمانی از سوی ریاست جمهوی به ولسی جرگه فرستاده خواهد شد؟

XS
SM
MD
LG