لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۶

کمیسیون حقوق بشر: نیروهای افغان در حملات هوایی از دقت کار نمی‌گیرند


آرشیف، حملات هوایی نیروهای افغان
آرشیف، حملات هوایی نیروهای افغان

کمیسیون حقوق بشر و اعضای خانواده‌های قربانیان حملات هوایی شکایت می‌کنند که نیروهای اردوی ملی گاه گاهی در انجام حملات هوایی از دقت و گزارش‌های درست کشفی استفاده نمی‌کنند.

سید‌محمد سامع، مسئول کمیسیون حقوق بشر در شمال افغانستان، به رادیو آزادی گفت که در شش ماه گذشته در بیش از چهار حمله هوایی در بلخ به ده ها غیر‌نظامیان تلفات وارد شده‌است.

به گفته آقای سامع، اگر قوت‌های افغان در راه‌اندازی عملیات‌های خود از دقت و برنامه‌ریزی درست کار نگیرند میزان تلفات غیرنظامیان ناشی از حملات هوایی افزایش می‌یابد.

او افزود: "در موارد زیادی دیده شده‌است که به غیرنظامیان تلفات وارد شده‌است. نیروهای امنیتی افغان، در انجام عملیات‌های خود باید دقیق و تیزبین باشند."

اعضای خانواده‌های قربانیان حملات هوایی نیز شاکی اند که نیروهای افغان در برخی موارد به دلیل عدم برنامه‌ریزی درست و گزارش‌های استخباراتی دقیق حملات هوایی را انجام می‌دهند که در نتیجه آن غیرنظامیان هدف قرار می‌گیرند.

محمدیاسر، باشنده ولسوالی بلخ، می‌گوید که حدود پانزده روز پیش در اثر یک حمله هوایی چهار عضو خانواده‌اش که شامل زنان و کودکان بودند، کشته شدند: "برادرم، دو کودکش و خانم برادرم در حمله هوایی اردوی ملی کشته شدند. ما نه در منطقه خود طالب داریم و نه هم به طالبان و یا هم عساکر دولت پناه می‌دهیم. اردوی ملی در حملات از دقت کار نمی‌گیرد."

محمد‌یاسر، از نیروهای حکومتی خواست تا پس از ‌این منازل مسکونی، غیرنظامیان و تاسیسات عام‌المنفعه را هدف قرار ندهند.

در همین حال، وزارت دفاع ملی، می‌گوید که قوت‌های افغان تمام عملیات‌‌های نظامی هوایی و زمینی را بر اساس پلان و برنامه‌ریزی قبلی راه‌اندازی می‌کند.

فواد امان، معاون سخنگوی وزارت دفاع ملی، به رادیو آزادی گفت هنگامی در حملات هوایی به غیرنظامیان تلفات وارد می‌شود که طالبان از آنها به حیث سپر در برابر قوت‌های افغان کار می‌گیرند.

به گفته او، بعضاً طالبان پس از حملات هوایی علیه این شورشیان بر افراد ملکی حمله‌آور می‌شوند و یا هم اجساد نیروهای خود را در لباس ملکی می‌آورند و مردم را علیه حکومت وادار به انجام تظاهرات می‌کنند.

فواد امان، گفت: "عامل اساس تلفات ملکی طالبان هستند. طالبان در خانه های مردم موضع می‌گیرند. آن‌ها از مردم به حیث سپر استفاده می‌کنند و در برخی موارد طالبان افراد کشته شده خود را به عنوان افراد ملکی جلوه می‌دهند."

پیش از ‌این دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان نیز در سال روان از افزایش تلفات ملکی در جنگ داخلی کشور ابراز نگرانی کرده است.

به گفته این دفتر، در کنار طالبان نیروهای افغان نیز عامل کشتار افراد ملکی در حملات هوایی بوده‌اند.

XS
SM
MD
LG