لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۸

ستره محکمۀ امریکا حُکم دسترسی به سوابق مالی ترمپ را صادر کرده است


سترۀ محکمۀ ایالات متحده امریکا
سترۀ محکمۀ ایالات متحده امریکا

ستره محکمۀ ایالات متحده امریکا حُکمی را صادر کرده که زمینه را به یک سارنوال نیویارک فراهم می‌کند تا به سوابق مالی دونالد ترمپ رئیس جمهور آن کشور دسترسی یابد.

این حُکم که به روز پنجشنبه (نهم جولای) صادر شد، به یک سارنوال نیویارک اجازه می‌دهد تا اسناد مالیاتی دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده امریکا را مشاهده کند. اما کمیتۀ تحقیق مجلس نمایندگان که کنترل آن در دست دموکرات‌ها است نمی‌تواند به این اسناد دسترسی داشته باشد.

این حُکم با ۷ رأی موافق در برابر ۲ رأی مخالف تصویب شده‌ است.

ترمپ یگانه رئیس جمهور امریکا است که حاضر نشده اسناد مالیاتی و جزئیات دارایی‌ها و اموال خود را در اختیار کانگرس و نهادهای مسئول قرار دهد و با وجودی‌که خود را برای یک دورۀ دیگر ریاست جمهوری نامزد کرده هنوز هم حاضر نیست این اسناد را علنی کند.

دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا
دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا

حُکم دیروز ستره محکمۀ ایالات متحده، گام بی‌پیشینۀ دیگری در دوران ریاست جمهوری دونالد ترمپ است.

کمیته‌های مجلس نمایندگان ایالات متحده از دیر زمانی به این‌سو خواستار دسترسی به اسناد مالی به‌شمول سوابق مالیاتی رئیس جمهور دونالد ترمپ از موسسۀ حسابداری اش و بانک‌های "دویچی" و "کپیتل ون" شده بودند.

سایرس وِنس، یک سارنوال دموکرات در سارنوالی منهاتن نیویورک نیز به عنوان بخشی از تحقیقات مجرمانه برای دریافت اسناد مالیاتی و مالی ترمپ طی ده سال گذشته و تحویل آن به محکمه احضاریه‌هایی صادر کرده است.

تحقیقات در مورد سوابق مالی دونالد ترمپ در سال ۲۰۱۸ در پی افشا شدن پرداخت حق‌السکوت به دو زن که ادعا داشتند در گذشته با آقای ترمپ روابط جنسی داشته اند آغاز شد.

رئیس جمهور ترمپ داشتن چنین روابطی را انکار کرده است.

دونالد ترمپ در واکنش با احضاریه‌های مجلس نمایندگان گفته است که این مجلس دلایل قناعت‌بخش برای دسترسی یافتن به سوابق مالی وی ارائه نکرده است و افشای این اسناد به حریم شخصی و خانوادگی او خطر ایجاد کرده و مانع تمرکز روی مسؤلیت‌هایش خواهد شد.

XS
SM
MD
LG