لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۰۰

معرفی نامزد وزرا به ولسی جرگه و مبتلاشدنِ ۲۰ عضو این جرگه به کووید-۱۹


بیست تن از اعضای ولسی جرگه به بیماری کووید-۱۹ مبتلا شده اند.
بیست تن از اعضای ولسی جرگه به بیماری کووید-۱۹ مبتلا شده اند.

در حالی که حکومت افغانستان گفته است به زودی فهرست نامزد وزیران را برای دریافت رأی اعتماد به ولسی جرگه می‌فرستد، اما گزارش‌هایی وجود دارد که نزدیک به بیست عضو مجلس به ویروس کرونا آلوده شده اند.

برخی اعضای ولسی جرگه می‌گویند، مبتلا شدن این شمار وکلا ممکن روی نصاب مجلس تاثیر منفی وارد کند.

نیلوفر جلالی کوفی یکی از اعضای ولسی جرگه که به ویروس کرونا آلوده شده است. او به رادیو آزادی گفت که هنوز هم علایم این ویروس را دارد.

او افزود: "شماری از اعضای مجلس فعلاً هم به این ویروس مبتلا هستند و در قرنطین به سر می‌برند و شماری هم غیرحاضر هستند. دقیق است که این بالای نصاب تاثیر جدی خود را دارد و با آن هم ما بالای قوانین کار می‌کنیم و سه هفته قبل ما نصاب داشتیم که برخی قوانین تصویب شد."

شینکی کروخیل عضو دیگر ولسی جرگه می‌گوید، اکثر وکلا از ترس ویروس کرونا به مجلس عمومی اشتراک نمی‌کنند.

او می‌افزاید: "دقیق مشخص نیست که چه تعداد وکلا به ویروس کرونا آلوده شده اند؛ اما از یک تعداد خبر شده‌ام که مریض شده اند و حالا بهبود یافته اند. اما یک تعداد وکلا از ترس این‌که به ویروس کرونا آلوده نشوند به نشست‌های عمومی اشتراک نمی‌کنند اما اگر مسئله رای اعتماد باشد ممکن همه حاضر شوند."

اما میرزا محمد کتوازی معاون اول ولسی جرگه می‌گوید: "حدود ۲۰ عضو این جرگه به ویروس کرونا مبتلا شده اند و تالار عمومی با کمبود نصاب روبه‌رو است."

میرزا محمد کتوازی معاون اول ولسی جرگه
میرزا محمد کتوازی معاون اول ولسی جرگه

از سوی هم قادر زازی رئیس دارالانشای ولسی جرگه با ارسال یک پیام به رادیو آزادی گفته است: "پیش از این حدود صد عضو این جرگه به ویروس کرونا آلوده شده بودند که به گفته وی تمام شان دوباره بهبود یافته اند."

از سوی هم عبدالله قرلق منشی مشرانو جرگه می‌گوید که حدود ۲۲ عضو این جرگه به بیماری کووید- ۱۹ مبتلا شده بودند که به گفته وی حالا بهبود یافته اند و به نشست‌های عمومی اشتراک می‌کنند.

او افزود: "در حدود ۲۲ نفر از اعضای مشرانو جرگه به ویروس کرونا مبتلا شده بودند اما بعد از یک مدت دوباره صحت‌یاب شدند."

این در حالی است که دوا خان مینه پال معاون سخنگوی رئیس جمهور به رادیو آزادی می‌گوید که به زودی فهرست نامزد وزرا به ولسی جرگه فرستاده خواهد شد.

دوا خان مینه پال معاون سخنگوی رئیس جمهور
دوا خان مینه پال معاون سخنگوی رئیس جمهور

اما برخی اعضای ولسی جرگه می‌گویند، تا زمانی که نصاب مجلس تکمیل نشود و نمایندگان آلوده به ویروس کرونا صحت‌یاب نشوند، آن‌ها نمی‌توانند مجلس رأی اعتماد برای وزیران را برگزار کنند.

از ابتلای شماری از اعضای شورای ملی به ویروس کرونا در حالی گزارش می‌شود که در یک شبانه روز گذشته ۲۸۶ مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا در کشور شناسایی شده است. در بیست و چهار ساعت اخیر ۱۴ تن جان باخته و ۴۱ تن بهبود یافته اند.

رقم کلی مبتلایان تا حال به بیش از ۳۴ هزار تن رسیده است و از این میان ۹۷۱ تن جان‌های شان را از دست داده و نزدیک به ۲۱ هزار تن نیز بهبود یافته اند.

XS
SM
MD
LG