لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۵۹

نگرانی‌ها از افزایش ناامنی در شاهراه‌های ولایت هرات


آرشیف شاهراه هرات- فراه
آرشیف شاهراه هرات- فراه

ادامه ناامنی در شاهراه‌های مهم هرات موجی از نگرانی‌ها را به دنبال داشته است. تاجران، کارمندان گمرک و نیروهای دولتی در شاهراه‌های هرات-اسلام‌قلعه و تورغندی بارها مورد حمله طالبان و افراد مسلح ناشناس قرار گرفته‌اند.

وحید قتالی، والی هرات ناامنی فزاینده در شاهراه‌ها را تأیید می‌کند، اما از تلاش‌ها برای تأمین امنیت خبر می‌دهد. او مافیای گمرک را نیز یکی از عوامل ناامنی می‌داند.

آقای قتالی می‌گوید: "هر کدام از این‌ها (کارمندان گمرک اسلام‌قلعه) از این جاده اختطاف و ترور می‌شوند و چنانکه ترور و اختطاف شده. نیروهای امنیتی ما به کمیت ۱۹۰ نفر به تأمین امنیت شاهراه رفتند و در آنجا جابه‌جا شده‌اند و می‌خواهند که فضای مصون برای‌شان ایجاد کند."

وحید قتالی، والی هرات
وحید قتالی، والی هرات

بیشتر کارمندان گمرک اسلام‌قلعه زیر تهدیدات امنیتی قرار دارند. در بسا موارد این کارمندان ترور، اختطاف و مورد سوء قصد قرار گرفته‌اند.

حاجی عبدالله، کارمند گمرک هرات، پس از تلاش برای بررسی کالاها، اختطاف شده بود. او از حکومت می‌خواهد که جلو ناامنی در شاهراه‌ها را بگیرد.

حاجی عبدالله گفت: "صرف رفتیم که بار ببنیم و پلیت موتر را با اسناد آن تطبیق کنیم و صبح آن اختطاف شدیم. صرف به یک دو دفعه دیدن موتر برای ما اخطار دادند و برای ما گفتند که از کدام راه می‌روی؟ من این گپ را عادی گرفتم و صبح آن اختطاف شدم."

آرشیف، گمرک ولایت هرات
آرشیف، گمرک ولایت هرات

از طریق شاهراه هرات-اسلام‌قلعه کالاهای وارداتی کشور ایران و از طریق شاهراه هرات–تورغندی کالاهای وارداتی کشور ترکمنستان وارد افغانستان می‌شود. احمد سعید عظیمیان، معاون اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری هرات هشدار می‌دهد که ناامنی‌ها در مسیر این دو شاهراه اقتصاد افغانستان را به مشکل مواجه خواهد کرد.

آقای عظیمیان گفت: "مسیر اسلام قلعه-هرات امنیت کاملی ندارد، با توجه با این‌که نهادهای مختلفی در این زمینه فعالیت می‌کنند. ما لوای سرحدی داریم، خود قوای به اصطلاح شاهراه داریم و قومندانی امنیه داریم، متأسفانه امنیت کامل نیست و یکی از نگرانی‌ها ما هم عدم امنیت در شاهراه هرات-اسلام قلعه است."

شورای ولایتی هرات حکومت را در راستای تأمین امنیت شاهراه‌ها به بی‌پروایی متهم می‌کند.

عبدالرحیم صالحی، عضو این شورا خواستار مهار ناامنی‌ها در شاهراه‌ها شده است.

آقای صالحی افزود: "شاهراه هرات-اسلام قلعه نهایت ناامن شده، این از لحاظ شاهرگ اقتصادی تأثیر بسیار منفی روی اقتصاد کشور ما دارد. حکومت باید دقت کامل داشته باشد، هر چی سریع‌تر تأمین امنیت بکند و تأمین امنیت تاجر ما و تأمین امنیت مردم."

آرشیف
آرشیف

نگرانی‌ها در مورد افزایش ناامنی‌ها در حالی مطرح می‌شود که طالبان مسلح پنج‌شنبه هفته گذشته میرویس مسئول امنیتی بندر تورغندی را در مسیر این شاهراه کشتند و سه تن ازکارمندان گمرک تورغندی را با خود بردند.

کارمندان گمرک و تاجران تأکید دارند که تاخیر در پاک‌سازی شاهراه‌های هرات-اسلام‌قلعه و هرات-تورغندی جبران‌ناپذیر خواهد بود و باعث حیف و میل درآمد گمرکات خواهد شد.

XS
SM
MD
LG