لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۳۱ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۹

زندگی زنان باردار در پروان تحت شعاع ویروس کرونا قرار گرفته است


آرشیف
آرشیف

شیوع ویروس کرونا بر زندگی همگان تأثیر گذاشت، اما تأثیر این ویروس بر زندگی زنان باردار بیشتر بوده است.

شماری از زنان باردار در ولایت پروان می‌گویند، در دوران شیوع ویروس کرونا دسترسی به منابع و خدمات بسیار محدود بوده و این امر آن‌ها را با دشواری‌های زیاد به روبه‌رو کرده است.

شماری از زنان باردار و خانواده‌های آن‌ها در ولایت پروان می‌گویند، در دوران شیوع ویروس کرونا به نیازمندی‌های آن‌ها به صورت لازم رسیدگی نمی‌شود.

رویا ثابت، که یک عضو خانواده‌اش باردار است، می‌گوید مادرانی که به ویروس کرونا مبتلا شده باشند، با چالش‌های بیشتری مواجه می‌شوند.

آرشیف
آرشیف

خانم ثابت گفت: "برای خانم‌های حامله در ولایت پروان بخش مشخصی وجود ندارد. بستری که وجود دارد، کافی نیست. همچنین مجهز هم نیست. خواست ما این است که در ولایت پروان باید ۲۰ بستر برای زنان حامله در نظر گرفته شود. به خانم‌های حامله مشکوک به ویروس کرونا به صورت درست رسیدگی شود."

خانم ثابت از زنی سخن می‌گوید که به گفته او، در کابل برای زایمان به هر شفاخانه‌ای سر می‌زد، پذیرفته نمی‌شد، چون مشکوک به ابتلا به کرونا بود. به گفته خانم ثابت، این زن در یکی از شفاخانه‌ها با نوزادش درگذشت.

با این حال سمیرا احمدی، مسئول یک نهاد مدافع حقوق زن در پروان می‌گوید، وضع زنان باردار به گونه‌ای است که نیاز به دادخواهی دارند.

خانم احمدی افزود: "در این مورد ما دادخواهی داریم. اول رئیس صحت عامه ولایت پروان حاضر به دادخواهی نشد. بعدش قبول کرد. فکر می‌کنم که در این بخش کمی توجه صورت گرفته و به معیاری ساختن یک اطاق که دو بستر دارد، کوشش دارند."

مسئولان اداره صحت عامه ولایت پروان می‌گویند، برای رسیدگی به وضعیت زنان بارداری که نشانه‌های ابتلا به بیماری کووید-۱۹ داشته باشند، امکانات ویژه در اختیار ندارند.

صفی‌الله وارسته، رئیس صحت عامه ولایت پروان در این مورد به رادیو آزادی گفت: "شفاخانه‌ای که برای ولادت ما داریم، در تشکیل موسسه کمیته سویدن وجود ندارد. یک اطاق ولادت فعلا وجود دارد. پالیسی ما این است که تمام مریضان ولادی چه علایم کووید-۱۹ اگر داشته باشند یا نداشته باشند، در شفاخانه ولایتی انتقال شوند. این جا ما لباس محافظتی برای تمام‌شان داریم. یک تیم مشخص داریم. وسایل آماده هم وجود دارد."

پیش از شیوع ویروس کرونا نیز مردم پروان از مشکلات خدمات صحی شکایت داشتند، اما از نظر شماری از باشندگان این ولایت، ادامه وضعیت کرونایی مشکلات را چند برابر کرده است.

XS
SM
MD
LG