لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۱

انتقاد باشندگان تخار از کُندی کار ساخت جاده مناطق شمال دریای کوکچه


جریان کار اعمار سرک ماورای کوکچه در تخار
جریان کار اعمار سرک ماورای کوکچه در تخار

کار ساخت جاده ولسوالی‌های شمالی ولایت تخار یک‌ونیم سال پیش آغاز شد تا هفت ولسوالی این ولایت را با مرکز آن وصل کند. اما هنوز زیرساخت آن هم آماده نشده است.

کُندکاری شرکت مسئول این پروژه انتقاد ساکنان این مناطق را برانگیخته است.

منتقدان، مقام‌های محلی را متهم می‌کنند که از این پروژه به صورت درست نظارت نمی‌کنند.

اسماعیل دلاور و ضیاءالدین جمال، ساکنان ولسوالی‌های خواجه بهاوالدین و دشت قلعه تخار به رادیو آزادی گفتند: "کُندکاری کار سرک، خیلی جنجال برای مردم خلق کرده و در ضمن دولت مردان نه به تأمین امنیت توجه دارند و نه هم به جریان کار سرک توجه دارند. یک روز هم ما ندیدیم که کدام مقام بلند پایه دولتی به این مسیر آمده باشد و از جریان کار سرک نظارت کرده باشد."

آرشیف
آرشیف

"متأسفانه مشکلات در کار سرک وجود دارد و کارش به بسیار کُندی به پیش می‌رود. سال‌ها می‌شود که ما انتظار می‌کشیم تا این‌ سرک ما درست شود، متأسفانه که هنوز ما به این آرزوی خود نرسیدیم."

به گفته آن‌ها، این جاده از نگاه اقتصادی و اجتماعی از اهمیت ویژه برخوردار است، اما کُندی کار ساخت آن چالش‌های زیادی را در برابر باشندگان ولسوالی‌های ماورای کوکچه ایجاد کرده است.

بشیراحمد بشار، فعال مدنی ولسوالی دشت قلعه تخار گفت: "حکومت محلی تخار ناتوان است. جوانان تخار حرکات‌های مدنی و اعتراضات خود را در زمینه داشتند، اما از سوی حکومت محلی و حکومت افغانستان در زمینه هیچ توجه جدی صورت نگرفته است."

از سوی هم، برخی اعضای شورای ولایتی تخار از اداره محلی این ولایت می‌خواهند که از اجرای پروژه سرک ماورای کوکچه به‌گونه جدی نظارت کنند.

محمداعظم افضلی، مُنشی شورای ولایتی تخار گفت: "نواقصی وجود دارد و شکایت مردم هم تاحدی صحت دارد. ان‌شاءالله برای رفع آن به صفت نماینده مردم در شورای ولایتی کوشش و تلاش خود را می‌کنیم که حل شود. کار جریان دارد و معطلی هم نشده است که ما کاملاً مأیوس شویم."

رادیو آزادی خواست در این مورد نظر شرکت قراردادی را نیز داشته باشد، اما با تماس‌های پیهم موفق نشد.

محمد جواد هجری، سخنگوی والی تخار
محمد جواد هجری، سخنگوی والی تخار

اما محمدجواد هجری، سخنگوی والی تخار می‌گوید که کار ساخت جاده ماورای کوکچه به درستی به‌پیش می‌رود.

آقای هجری گفت: "کار ساخت سرک‌های ماورای کوکچه به شدت ادامه دارد. برای فعلاً مشکل و تهدیدی که حداقل مانع کار شود، در آنجا وجود ندارد. طبعاً یک سلسله مشکلات اجتماعی در هر جایی هست. بنابر این، مشکلات اجتماعی که در آنجا گاه‌گاه واقع می‌شود، مشکلاتی را در جریان کار ایجاد می‌کند. ما برای فعلاً تمامی مشکلاتِ اجتماعی را مرفوع کردیم و کار ساخت و ساز سرک به‌گونه نورمال به پیش می‌رود."

جاده ماورای کوکچه تخار بیش از ۱۴۰ کیلومتر طول دارد که علاوه بر بندر آی‌خانم؛ ولسوالی‌های خواجه‌غار، خواجه بهاوالدین، رُستاق، چاه‌آب، دشت قلعه، ینگی قلعه و درقد را که از جمله ولسوالی‌های سرحدی این ولایت به شمار می‌روند، با شهر تالقان مرکز ولایت تخار وصل می‌کند.

XS
SM
MD
LG