لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۳

پاپ فرانسس: به ایاصوفیه فکر می‌کنم، می‌رنجم و دردمندم


پاپ فرانسس رهبر کاتولیک‌های جهان
پاپ فرانسس رهبر کاتولیک‌های جهان

پاپ فرانسس رهبر کاتولیک‌های جهان می‌گوید به سبب تصمیم ترکیه در مورد مبدل ساختن موزیم ایاصوفیه استانبول به مسجد، غمگین است.

این اظهارات پاپ فرانسس دیروز یکشنبه (۱۲ جولای) در جریان مراسم هفته وار دعا خوانی در واتیکان صورت گرفت و تازه‌ترین مثال از احساسات عاطفی است که در نقاط مختلف جهان در رابطه با این تصمیم انقره ابراز شده است.

یک محکمه ترکیه هفته گذشته فیصله کرد که این موزیم به مسجد تبدیل شود و رئیس جمهور اردوغان گفت، به تاریخ ۲۴ جولای اولین نماز جماعت در آنجا برگزار خواهد شد.

پاپ فرانسس رهبر کاتولیک‌های جهان دیروز یکشنبه در واتیکان گفت، به استانبول می‌اندیشد و خیلی غمگین است: "دریاها افکارم را به دور می‌برند، به استانبول. من به سینت صوفیه فکر میکنم، می رنجم و دردمندم."

ایاصوفیه موزیمی که به مسجد مبدل شد
ایاصوفیه موزیمی که به مسجد مبدل شد

شورای کلیساهای جهان از رئیس جمهور اردوغان خواست از تصمیمش منصرف شود.

کشیش بارت هولومیو یک رهبر مسیحی مستقر در استانبول نیز تأثر و تأسف عمیق خود را به سبب این تصمیم اردوغان ابراز داشته است.

کلیسای ۱۵۰۰ ساله ایاصوفیه در یک لشکرکشی عثمانی‌ها در سال ۱۴۵۳ نیز به مسجد مبدل شده بود.

رئیس جمهور اردوغان گفته است، این ساختمان به روی مسلمان‌ها و عیسویان باز خواهد بود، ولی او این را هم گفت که ترکیه با این تصمیم حاکمیت ملی خودش به اجرا گذاشته است.

یونسکو یا اداره علمی فرهنگی سازمان ملل متحد گفته است کمیته میراث‌های فرهنگی این نهاد بررسی را از موقف موزیم ایاصوفیه انجام می‌دهد.

ایاصوفیه یک عبادتگاه معروف تاریخی در استانبول بوده، از اهمیت زیاد برای مسلمانان و عیسویان برخوردار است و از مکان‌های مشهور توریستی در ترکیه می‌باشد.

XS
SM
MD
LG