لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۰

مسئولان صحی: باورهای سنتی سبب شیوع بیشتر ویروس کرونا در غور شده‌است


آرشیف، مرکز تشخیص ویروس کرونا در افغانستان
آرشیف، مرکز تشخیص ویروس کرونا در افغانستان

مسئولان صحی در غور می‌گویند، برخی باورها و سنت‌های اجتماعی باعث شیوع بیشتر ویروس کرونا شده‌است.

به‌گفته آن‌ها، مردم بر اساس همین باورها این ویروس را جدی نمی‌گیرند و در مواردی برای درمان به مصرف مواد مخدر رو می‌آورند.

عدم آگاهی مردم، بی‌سوادی و فقر در ولایت غور سبب شده‌است که مردم برای درمان 'کووید-۱۹' به مصرف برخی داروهای گیاهی و حتی مواد مخدر رو بیاورند.

نصیر احمد دهقانی در غور، به ویروس کرونا باور ندارد. او می‌گوید که این بیماری یک ریزش ساده است.

نصیر احمد می‌گوید که خودش برای درمان این بیماری گیاهان خانگی و تریاک مصرف کرده و اکنون بهبود یافته است.

آرشیف، بیمار ویروس کرونا در افغانستان
آرشیف، بیمار ویروس کرونا در افغانستان

نصیر احمد افزود: "هیچ ویروسی در ولایت غور وجود ندارد. هر ساله همین هنگ است، همین خفه و خله وجود دارد. ما که مریض هم بشویم، از همین علف‌های کوهی استفاده می‌کنیم. «برای درمان» ویروس کرونا هم که می‌گویند، من تریاک استفاده کردم. عرق کردم. جور تیار شدم."

در بیشتر مناطق ولایت غور مردم به دلیل فقر، توان رفتن به داکتر و خرید دارو را ندارند.

عبدالظاهر می‌گوید: "رفتن پیش داکتر پول می‌خواهد که من ندارم. مجبورم که از دواهای خانگی استفاده کنم و یا هر تداوی که مردم می‌کنند، ما هم بکنیم."

کارشناسان صحی نیز به این باور هستند که درمان خودسرانه باعث بروز مشکلات بیشتر بیماران به ویژه افراد مبتلا به ویروس کرونا می‌شود.

غلام نبی یگانه، کارشناس صحی می‌گوید: "مفکوره‌هایی از قدیم مانده که منشا و منبع علمی ندارد. تجاربی بوده که به عوض فایده، پروسه صحتمندی فرد را به تعویق می‌اندازد. باعث عواقب بد می‌شود. به خصوص در برابر ویروس کرونا باید به مرکزهای صحی مراجعه کنند، در غیر آن استفاده از دوای خودسرانه و مواد مخدر باعث عواقب بد است و حتی سبب مرگ مریضان نیز می‌شود."

یونیسف در حال آگاهی‌دهی به کودکان در مورد ویروس کرونا در افغانستان
یونیسف در حال آگاهی‌دهی به کودکان در مورد ویروس کرونا در افغانستان

فعالان مدنی و اعضای شورای ولایتی غور بارها از عدم آگاهی مردم انتقاد کرده‌اند و گفته‌اند که مسئولان برای آگاهی مردم برنامه نداشته‌اند.

اما اکنون جمعه‌گل یعقوبی، رئیس صحت عامه ولایت غور می‌گوید که این اداره همواره از طریق تیم‌های صحی در این مورد آگاهی‌دهی کرده‌است.

آقای یعقوبی گفت: "کاری که ما در این راستا انجام داده‌ایم، این است که کارمندان صحی ما در پهلوی عرضه خدمات، برای مراجعین آگاهی‌دهی می‌کنند. مشاورین صحی ما نیز در مراکز وجود دارند که مشوره‌های صحی را برای فامیل‌ها می‌رسانند. این کار تنها به آگاهی‌دهی نمی‌شود؛ چون از نسلی به نسل دیگر این باورها انتقال یافته. باید سطح سواد مردم بالا برده شود."

بر اساس آمار رسمی، تا اکنون ۲۲۲ نفر در ولایت غور به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند که از این میان ۲ تن فوت کرده و ۱۸۴ تن دیگر بهبود یافته‌اند.

XS
SM
MD
LG