لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۳۵

کاهش چشم‌گیر موارد مثبت ویروس کرونا در ولایت هرات


آرشیف
آرشیف

هرات اوج شیوع کووید -۱۹ را سپری کرده است. از دو هفته به این‌سو، آمار افراد مبتلا به کووید-۱۹ به میزان چشم‌گیری کاهش یافته است.

بر بنیاد آمار رسمی، از آغاز شیوع کووید-۱۹ تاکنون بیش از ۵،۲۰۰ تن در هرات به این ویروس مبتلا شده‌اند.

داوود هاشمی، معاون والی هرات روز سه‌شنبه (۲۴ سرطان) در یک کنفرانس مشترک خبری با رئیس صحت عامه از آغاز موج دوم شیوع ویروس کرونا ابراز نگرانی کرد و از مردم خواست که کرونا را جدی بگیرند.

داوود هاشمی معاون والی هرات

او گفت که بیشتر افراد کهن‌سال مبتلا به بیماری‌های شدید در معرض خطر ابتلا به کووید۱۹در موج دوم ویروس کرونا خواهند بود: "به احتمال ضعیف موج دوم وجود دارد، اما از نظر علمی و مسلکی این احتمال وجود دارد که افرادی که تحت مراقبت جدی در خانه بودند، به اجتماع بیرون می‌شوند و مدغم می‌شوند، با افرادی که اعراض و علائم خفیف دارند، به این اساس این‌ها مصاب می‌شوند. این‌هایی که مصاب شدند، خصوصاً افراد کهن‌سال میزان شدت آفت پیش آنها زیادتر است، نظر به این‌که بیماری‌های مزمن دارند."

از هفته جاری به این‌سو، بررسی خانه به خانه از سوی تیم‌های صحی در شهر و ولسوالی‌های هرات به خاطر سنجش میزان افراد مبتلا به کووید-۱۹ جریان دارد.

عبدالحکیم تمنا رئیس صحت عامه هرات می‌گوید که پس از پایان این بررسی‌ها در مورد مقابله با ویروس کرونا در موج دوم برنامه‌ریزی خواهند کرد: "انشاالله در اوایل هفته نو خواهیم فهمید که چه میزان از افراد جامعه ما با ویروس مصاب شده‌اند و این ما را در واقع راهنمایی می‌کند که چگونه ما در آینده برنامه‌ریزی کنیم."

عبدالحکیم تمنا رئیس صحت عامه هرات

هرات کانون شیوع ویروس کرونا در سطح افغانستان است. شورای ولایتی هرات حکومت را در راستای مبارزه با کووید-۱۹ در موج اول به ناتوانی متهم می‌کند.

سردار بهادری، عضو شورای ولایتی هرات از حکومت می‌خواهد که با آغاز موج دوم ویروس کرونا، اقدامات جدی برای مبارزه با این ویروس روی دست بگیرد: "برنامه‌های که دولت هم به ولایت هرات داشت، موج اول خوب کارسازی نبود و موثر نبود. احتمال می‌رود که موج دوم ویروس کرونا به ولایت هرات و افغانستان بیاید و چه خوب است که دولت ما برنامه‌های داشته باشد که موثر واقع شود و رضایت مردم را جلب کند."

حکومت افغانستان برای مبارزه با کووید-۱۹ در هرات، ۴۰۰ میلیون افغانی اختصاص داده بود. مسئولان محلی هرات می‌گویند که تاکنون ۲۲۰ میلیون افغانی از این پول مصرف شده است. این مسئولان می‌افزایند که پول باقی مانده در آینده و هنگام اوج‌گیری دوباره کووید۱۹ به مصرف خواهد رسید.

وزارت صحت عامه افغانستان گفته است که در ۲۴ ساعت گذشته ۱۳۵ تن به ویروس کرونا مبتلا شده و ۲۴ تن هم جان باخته اند. اما از شیوع ویروس کرونا در افغانستان تاکنون نزدیک به سی و پنج هزار تن به این ویروس مصاب شده که از این جمله ۱،۶۰۲ تن جان باخته اند.

XS
SM
MD
LG