لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۰

کمره جاسوسی طالبان در ولایت خوست سقوط داده شد


کمره پرنده هدایت پذیر از راه دور "پهپاد" سقوط داده شده‌ای طالبان در خوست
کمره پرنده هدایت پذیر از راه دور "پهپاد" سقوط داده شده‌ای طالبان در خوست

برخی منابع امنیتی در خوست می‌گویند که یک دوربین فیلمبرداری پرنده‌ی گروه طالبان را سقوط داده‌اند.

‎این منابع که به دلیل حساسیت موضوع نمی‌خواهند نام‌شان در گزارش ذکر شود، به رادیوی آزادی گفتند که این پرنده‌ای فیلم‌برداری مربوط به طالبان است که به هدف تصویربرداری از مکان‌های نظامی پرواز کرده بود.

در این اواخر گزارش‌هایی در باره استفادۀ مخالفان مسلح دولت از تکنولوژی به منظور تجسس منتشر شده است.

به تازگی دیروز دوشنبه (۲۳ سرطان) سربازان ارتش در ولسوالی صبری یعقوبی ولایت خوست یک دوربین پرنده تصویربرداری شورشیان را سقوط دادند.

پهپاد سقوط داده شده‌ای طالبان در خوست
پهپاد سقوط داده شده‌ای طالبان در خوست

برخی منابع امنیتی خوست به شرط افشا نشدن نام‌شان به روز سه‌شنبه (۲۴ سرطان) به رادیوی آزادی گفتند که این پهپاد را جنگجویان گروه طالبان به پرواز درآورده بودند که مجهز با وسایل پیشرفته بود و تصاویر و ویدیوهای محل‌های نظامی را ضبط کرده بود.

‎این منابع جزئیات بیشتری ارایه نکردند، اما وزارت دفاع ملی می‌گوید که بررسی‌ها در این باره ادامه دارد و پس از نهایی شدن تحقیقات، نتایج آن با مردم در میان گذاشته خواهد شد.

وزارت داخلۀ افغانستان نیز این رویداد را تأیید می‌کند و می‌گوید که استفاده از این گونه وسایل از سوی مخالفان مسلح دولت نگران‌کننده نیست.

عبدالصبور قانع، معین امنیتی این وزارت گفت: "ما از تجهیز شدن طالبان به تکنولوژی هیچ نگرانی نداریم. طالبان هنوز هم یک گروه وحشی و جنگی هستند. درون کمره یک چیز عادی است که در هر جایی به فروش می‌رسد. این یک کمرۀ عادی است."

شماری از جنگجویان طالبان در افغانستان
شماری از جنگجویان طالبان در افغانستان

اما گروه طالبان تا کنون این موضوع را رد و یا تأیید نکرده است.

‎این در حالیست که پیش از این مقام‌های امنیتی کندز از سقوط دادن یک پهپاد طالبان در ۱۸ حوت سال ۱۳۹۸ به رادیوی آزادی خبر داده بودند.

‎از پرنده هدایت‌پذیر از دور (پهپاد) برای مقاصد مختلف استفاده می‌شود. استفاده از آن در عرصه‌های نظامی و تجسسی معمول است. پرنده‌های مجهز با دوربین فیلم‌برداری در عرصۀ‌های روزنامه‌نگاری و سینما هم استفاده می‌شود.

‎شماری از آگاهان امنیتی می‌گویند که استفاده از تکنولوژی از سوی مخالفان مسلح دولت به ویژه طالبان به فعالیت این گروه افزوده است.

محمدعمر صافی، تحلیلگر امنیتی
محمدعمر صافی، تحلیلگر امنیتی

عمر صافی، یکی از این آگاهان به رادیوی آزادی گفت: "آنان از یمن و سوریه الگو گرفتند و از تکنولوژی استفاده می‌کنند. آنان اکنون از تکنولوژی کارخانه‌ای استفاده می‌کنند و دولت هم نمی‌تواند که جلو آنان را بگیرد."

آقای صافی می‌افزاید که مخالفان مسلح دولت همچنان برای کاربرد ماین‌های کنار جاده‌ای، ماین‌های کنترل‌شونده از دور و دیگر وسایل انفجاری و جنگی از تکنولوژی استفاده می‌کنند.

به باور این آگاه امنیتی دسترسی مخالفان مسلح دولت به تکنولوژی فعالیت‌های این گروه‌ها را آسان کرده است.

XS
SM
MD
LG