لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۱۸

کشته شدن ۱۶ ملکی در روز؛ 'طرف‌های درگیر در تاکتیک‌های جنگی تجدید نظر کنند'


آرشیف، محل وقوع حمله انتحاری در کابل
آرشیف، محل وقوع حمله انتحاری در کابل

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌گوید در شش ماه نخست سال روان میلادی به طور متوسط روزانه ۱۶ غیرنظامی کشته شده‌اند.

نعیم نظری، معاون این کمیسیون روز سه‌شنبه (۲۴ سرطان) هنگام ارائه گزارش شش‌ماهه این کمیسیون از طرف‌های درگیر جنگ خواست که در باره تاکتیک‌های جنگی خود تجدید نظر کنند.

او گفت: "کمیسیون مخالفان مسلح را ترغیب می‌کند تا هرچه سریع‌تر از جاگذاری ماین‌های کنارجاده، که از تاکتیک‌های نظامی است، جلوگیری کنند و از دولت افغانستان می‌خواهد که سیاست‌ها و رویه‌های جنگ‌طلبانه خود را مجدداً ارزیابی و در آنها تجدید نظر کند و آن را به گونه‌ای تنظیم کند که سبب قتل غیرنظامیان نشود."

نعیم نظری
نعیم نظری

آقای نظری افزود که در شش ماه نخست امسال در ۱،۲۱۳ غیرنظامی در درگیری‌ها کشته شده و ۱،۷۴۴ تن دیگر زخمی شده‌اند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر ‌می‌گوید که شمار تلفات غیرنظامیان نسبت به شش ماه نخست سال گذشته ۵ درصد کاهش یافته است.

یافته‌های این کمیسیون گروه طالبان را در سال روان میلادی مسئول تلفات ۵.۴۸ درصد غیرنظامیان دانسته است.

در این گزارش افراد نامعلوم عامل کشتار ۷.۲۶ درصد و نیروهای نظامی افغانستان مسئول تلفات ۵.۱۵ درصد غیرنظامیان دانسته شده‌اند.

در این گزارش گروه داعش مسئول کشتار ۳.۶ درصد غیرنظامیان و نیروهای ماموریت حمایت قاطع هم عامل قتل ۳.۲ درصد غیرنظامیان خوانده شده‌اند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان همچنین مدعی است که نظامیان پاکستانی نیز افرادی را در ولایت‌های کنر، کندهار، پکتیا و خوست کشته‌اند.

هرچند دولت افغانستان و دیگر طرف‌های درگیر جنگ در باره این گزارش هنوز چیزی نگفته‌اند، اما گروه طالبان مسئولیت هرگونه تلفات غیرنظامی را رد می‌کند.

زخمی های رویداد خونین اخیر ولایت سمنگان در شفاخانه
زخمی های رویداد خونین اخیر ولایت سمنگان در شفاخانه

برخی از شهروندان اما نگران ادامه تلفات غیرنظامیان در این نبردها هستند. چند تن از باشندگان کابل در این باره می‌گویند: "نفیسه هستم باشنده کابل. تعداد تلفات غیرنظامیان توسط طالبان و دولت و همچنین سایر طرفین درگیر افزایش یافته است. ما از طرف‌های جنگجو می‌خواهیم که به حفاظت از غیرنظامیان توجه کنند."

"من عمران امیری هستم. بیشتر قربانیان این جنگ غیرنظامی هستند. دولت و طالبان یا دیگر طرف‌های درگیر نباید غیرنظامیان را آماج قرار دهند و نباید از خانه‌های آنان به حیث سنگر استفاده کنند."

"طرف‌های درگیر تحت کنوانسیون‌های بین‌المللی باید به گونه کامل به حفاظت از غیرنظامیان توجه کنند و در صورت سرباز زدن از این کنوانسیون‌ها، باید بدون تأخیر زیر پیگرد عدلی و قضایی قرار گیرند."

این کمیسیون از طرف‌های درگیر جنگ خواسته که با توجه به اصل عدالت و حفافظت از غیرنظامیان مذاکرات صلح را آغاز و آتش‌بس را به صورت فوری برقرار کنند.

XS
SM
MD
LG