لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۳۷

مسیر: هنوز موانع و مشکلاتی بر سر راه گفت‌وگوهای صلح وجود دارد


شماری از روزنامه‌های چاپ کابل
شماری از روزنامه‌های چاپ کابل

روزنامه‌های چاپ امروز کابل بیشتر به بررسی و تحلیل گفت‌وگوهای صلح و موانع آن پرداخته‌اند.

  • مسیر

روزنامه مسیر در سرمقاله‌خود را با عنوان "چالش‌های صلح افغانستان و موقف امریکا" نوشته که هنوز موانع و مشکلاتی بر سر راه گفت‌وگوهای صلح وجود دارد. به‌نظر روزنامه، یکی از این موانع ادامه و شدت جنگ است.

سرمقاله‌نویس روزنامه افزوده که از امضای تفاهمنامه صلح امریکا و گروه طالبان تا اکنون تنها امریکا نفع برده است. استدلال نویسنده این است که نیروهای امریکایی مصون شده‌اند و راه خروج آنها هم باز شده و از مصرف آنها هم میلیاردها دالر کم شده است.

مسیر در مورد زیان‌های جنگ برای افغانستان نوشته که گروه طالبان هنوز هم غیرنظامیان و نیروهای امنیتی را می‌کشند و هنوز روشن نیست که این وضعیت تا چه زمانی ادامه خواهد یافت. روزنامه پرسیده که امریکا چرا تفاهمنامه صلح را عملی نکرده و چرا هنوز جنگ ادامه دارد.

به باور مسیر، امریکایی‌ها تفاهمنامه صلح را فقط برای مصونیت خود امضا کردند تا سربازان امریکایی آرام باشند.

  • هیواد

روزنامه هیواد با اشاره به آنچه که "اختلافات میان طالبان" خوانده به نقل از جنرال مولوی رحمت‌الله کاکازاده مقام مهم طالبان که قبلاً در کراچی پاکستان به عنوان جنرال کنسول وظیفه داشت، نوشته که گفته شده که پس از توافق با امریکا این جنگ افغان‌کشی است.

روزنامه افزوده که در پیغامی آقای کاکازاده به حکومت افغانستان فرستاده آمده است که پس از عید رمضان طالبان با این شدت جنگ موافق نیستند و این جنگ از سوی شوراهای کویته، پیشاور و کراچی آغاز شده است.

روزنامه به نقل از این رهبر طالبان نوشته که شوراهای کویته، پیشاور و کراچی تحت فرمان استخبارات پاکستان هستند، اما طالبان هلمند پس از کشته شدن ملا منصور، از پاکستان بیرون شده و دیگر به دامن آن کشور نرفتند.

روزنامه هیواد نوشته است در این پیغام کاکازاده آمده است که شورای هلمند خواهان کاهش افراطگرایی است، اما شوراهای کویته، پیشاور و کراچی برای مشوره و اصرار مقامات پاکستانی با کاهش خشونت و آتش‌بس مخالفت می‌کنند.

  • هشت صبح

و روزنامه هشت صبح با اشاره به گزارش کمیسیون مستقل حقوق بشر در پیوند به کشته شدن افراد ملکی نوشته است که ارقام تلفات افراد ملکی به گونه بی‌پیشنه بلند رفته است.

تلفات افراد ملکی در حالی افزایش یافته است که امیدواری‌ها برای آغاز مذاکرات بین‌الافغانی به میان امده و افغانها در انتظار کاهش خشونت‌ها و حملات هستند.

در روزنامه این هم تاکید شده است طرف‌های درگیر جنگ باید برای کشتن افراد ملکی پاسخگو باشند و به گفته نویسنده اینجا باید اصل عدالت بین‌المللی تامین شود.

XS
SM
MD
LG