لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۰ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۰

افزایش جرایم جنایی در کندز؛ 'پس از شام کسی گشت‌وگذار نمی‌تواند'


چوک شهر کندز
چوک شهر کندز

منابع در کندز می‌گویند، با آزادی مجرمان متکرری که به فرمان رئیس جمهوری در دوران شیوع ویروس کرونا آزاد شده‌اند، جرایم جنایی افزایش یافته است.

مقام‌های محلی می‌گویند، شماری از این افراد را به دلیل دست داشتن در جرایم جنایی دوباره بازداشت کرده‌اند.

برخی از باشندگان و اعضای شورای ولایتی کندز می‌گویند، اخیراً سرقت‌‌های مسلحانه در‌ داخل شهر کندز افزایش یافته است. به گفته آن‌ها، پس از شام هیچ‌کسی در کوچه‌ها گشت‌وگذار نمی‌تواند و شب‌ها آرامش ندارند.

آن‌ها افراد مسلح غیرمسئول را عامل ناامنی در شهر می‌دانند.

محمدعارف جلالی و نصیراحمد، باشندگان شهر کندز به رادیو آزادی گفتند:

موقیعت کندز در نقشه افغانستان
موقیعت کندز در نقشه افغانستان

"یک‌طرف کرونا، یک‌طرف داغ شدن جنگ بین طالبان و دولت و از سوی دیگر افزایش جرم‌های جنایی در شهر کندز زند‌گی را برای ما حرام کرده است. ما از حکومت می‌خواهیم که در زمینه تأمین امنیت مردم اقداماتِ لازم را روی دست بگیرد."

"جرم‌های جنایی در شهر کندز افزایش یافته است. قتل، سرقت‌ مسلحانه و اختطاف است. انواع جرم‌های جنایی در شهر کندز پیش می‌آید. بعد از شام اصلاً مردم به فکر آرام در شهر گشت‌وگذار نمی‌توانند."

آن‌ها از بی‌توجهی مسئولان امنیتی این ولایت در تأمین امنیت انتقاد می‌کنند و می‌گویند که بارها نگرانی خود را با مسئولان محلی در میان گذاشته‌اند، اما هنوز در زمینه اقدامی صورت نگرفته است.

امرالدین ولی، عضو شورای ولایتی کندز گفت: "وضعیتِ امنیتی در ولایت کندز خوب نیست. در پهلوی این‌که هر روز و هر شب گروه طالبان به پوسته‌های نیروهای دولتی حمله می‌کنند، جرم‌های جنایی و ترورهای مرموز نیز در شهر کندز افزایش یافته است. از این وضعیت پیش آمده شورای ولایتی و مردم کندز سخت نگران هستند."

از سویی هم عصمت‌الله مرادی، سخنگوی والی کندز می‌گوید که تنها در ماه سرطان سال روان در شهر کندز ۱۰ مورد جرم‌های جنایی صورت گرفته که شامل قتل، جرح، سرقت مسلحانه و زورگویی است.

عصمت‌الله مرادی، سخنگوی والی کندز
عصمت‌الله مرادی، سخنگوی والی کندز

آقای مردای افزود: "در ماه سرطان سالِ جاری ده مورد قضایایی جنایی رخ داده است. در پیوند به این قضایا از سوی پولیس قوماندانی امنیه کندز ۲۸ تن بازداشت شده‌اند و هم اکنون در توقیف به سر می‌برند. ما از مردم می‌خواهیم که در راستای تأمین امنیت با نیروهای امنیتی همکاری کنند."

کندز در حوزه شمال‌شرق افغانستان یکی از ولایت‌های ناامن کشور به‌شمار می‌رود. به‌گفته برخی از اعضای شورای ولایتی کندز، علاوه بر فعالیت مسلحانه گروه طالبان، موجودیت افراد مسلح غیرمسئول نیز زندگی را برای ساکنان این ولایت دشوار کرده است.

XS
SM
MD
LG