لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲۲ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۳

دونالد ترمپ دستورالعمل وضع تحریم‌ها بر چین را امضا کرد


دونالد ترمپ رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا
دونالد ترمپ رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا

رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریكا در پاسخ به دخالت "سرکوبگرانۀ" چین در استقلال هانگ کانگ، قانون و دستورالعملی را برای وضع تحریم‌ها بر پیکنگ امضا کرده است.

دونالد ترمپ دیروز سه‌شنبه (۱۴ جولای) در یک کنفرانس خبری در قصر سفید گفت، وی دستورالعملی را امضا کرده است که به امتیازات تجارتی که هانگ‌کانگ از آن برخوردار بود، خاتمه داده است.

ترمپ در سخنرانی که به کمپاین انتخاباتی گسترده در برابر مخالفان سیاسی داخلی‌اش تبدیل شد، گفت: "اکنون با هانگ‌کانگ مانند کشور سرزمین اصلی چین- بدون امتیازات خاص، بدون تدابیر ویژه اقتصادی و صادرات تکنولوژی حساس، رفتار خواهد شد."

دونالد ترمپ افزود: "آزادی آن‌ها (هانگ‌کانگ) از بین برده شده و حقوق آن‌ها از بین رفته است."

به گفتۀ ترمپ، وی همچنین قانون خودمختاری هانگ‌کانگ را توشیح کرده، که در اوایل ماه جاری توسط کانگرس امریکا با حمایت قاطع هر دو حزب به تصویب رسیده بود.

این قانون وضع تحریم‌ها را در برابر آن مقام‌های چینی و پولیس هانگ‌کانگ را اجازه می‌دهد که قانون امنیت ملی جدید پیکنگ عملی می‌کنند. قانون جدید همچنان وضع تعزیرات بر بانک‌های اجازه می‌دهد که در زمینۀ تجارت با آنهایی که استقلال هانگ‌کانگ را تضعیف می‌کنند، فعالیت دارند.

دونالد ترمپ گفته، این قانون برای مسئولیت پذیر ساختن افرادی که در خاموش ساختن آزادی هانگ‌کانگ دست دارند، ابزار جدید قدرتمند در اختیار ادارۀ وی می‌دهد."

چین علیرغم هشدارهای كشورهای غربی اخیراً قانون جدید امنیت ملی هانگ‌کانگ را تصویب کرد. این قانون چهارچوب"یک کشور، دو سیستم" را از بین می‌برد که براساس آن، بریتانیا در سال ۱۹۹۷ میلادی هانگ‌کانگ را به چین تحویل داد.

معترضان در هانگ کانگ

چوکات "یک کشور، دو سیستم" به هانگ‌کانگ حقوق خاص داده بود که چین کمونیستی از آن برخوردار نبود.

تصویب قانون جدید امنیت ملی هانگ‌کانگ، تنش‌ها بین ایالات متحده امریکا و چین را افزایش داده است.

روابط بین این دو اقتصاد بزرگ جهان به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا، فرسایش حقوق و آزادی‌ها در هانگ‌کانگ، اختلافات تجارتی و سرکوب شدید اویغورها و سایر اقلیت‌های عمدتاً مسلمان در غرب چین با مشکلات جدی روبرو شده است.

مایك پومپیو وزیر خارجه ایالات متحده امریکا ۱۳ جولای گفت، ایالات متحده رسماً ادعای مورد منازعۀ پیکنگ را در مورد بخش اعظم بحیرۀ جنوبی چین رد می‌كند.

در هفته گذشته نیز ایالات متحده تحریم‌های بر مقامات ارشد چین به دلیل نقض فاحش حقوق بشری اویغورها و سایر مسلمانان ترک تبار، وضع کرد.

XS
SM
MD
LG