لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۷

جان نیکلسن: روسیه در جنگ افغانستان از طالبان حمایت می‌کند


جنرال جان نیکلسن قوماندان پیشین نیروهای امریکایی و مأموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان
جنرال جان نیکلسن قوماندان پیشین نیروهای امریکایی و مأموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان

روزنامه واشنگتن پست مقاله‌یی از جنرال جان نیکلسن، قوماندان پیشین نیروهای امریکایی و ماموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان را منتشر کرده است که در آن روسیه را به حمایت از طالبان در جنگ افغانستان متهم کرده است.

این مقام پیشین آمریكا نوشته كه روسیه برای ادامه جنگ در افغانستان، دستیابی و نفوذ در عقب نشینی نیروهای آمریكا و ناتو، برای طالبان اسلحه، تجهیزات و پولآماده كرده است.

در این مقاله نیکلسن به نقل از شماری از مقام های بلند پایه امنیتی افغانستان باور دارد که روسیه برای منافع خودش از طالبان حمایت می کند.

مجتبی پتنگ وزیر پیشین امور داخله افغانستان در صحبت با رادیو آزادی گفت روسیه می خواهد خلاء باقی مانده از شکست خود را در افغانستان تلافی کند: "روسیه نیز اکنون پشت این جنگ است و به حریم افغانستان مداخله می‌کند که همانا حمایت از طالبان است، روسیه فکر می کند که پیش از این در افغانستان شکست خورده است و اکنون می خواهد خلاء آن شکست را پُر کند و از راه جنگ سرد انتقام خود را از ایالات متحده بگیرد تا نیروهای امریکایی از اینجا بروند و رژیمی در افغانستان حاکم شود که طالبان، پاکستان و همچنین اطلاعات منطقه ای قابل قبول باشد

مجتبی پتنگ
مجتبی پتنگ

‎آقای پتنگ می‌گوید دولت افغانستان و طالبان باید پیش از گسترده تر شدن مداخلات ودست درازی ها کشورها در امور افغانستان با دیگر کشورهای جهان که منافع شان در صلح افغانستان نهفته است اجماع تشکیل دهند و زمینه صلح پایدار را فراهم کنند.

با این همه جنرال جان نیکلسن در مقاله خود این را نیز بیان کرده که والیان ولایت‌ های شمالی در دوران ماموریت او در سمت فرمانده کُل نیروهای خارجی در افغانستان، تجهیزات و سلاح های طالبان را به دفتر آقای نیکلسن می آوردند که ساخت روسیه بودند.

وی در ادامه مقاله خود نگاشته که حمایت روسیه از طالبان روند صلح افغانستان، مشروعیت ماموریت و حضور نیروهای ناتو و آمریکایی را در افغانستان به خطر انداخته است.

شماری از نیروهای امریکایی در افغانستان
شماری از نیروهای امریکایی در افغانستان

او این سخنان را در ماه اپریل سال ۲۰۱۸ میلادی در حاشیه نشست وزیران خارجه در بروکسل که سمت فرمانده نیروهای ماموریت حمایت قاطع ناتو را در افغانستاننیز داشت در مصاحبه با رادیو آزادی مطرح کرده بود.

اکنون در مقاله تازه خود، جنرال نیکلسن تأکید می کند که ایالات متحده تاهِنگامیکه طالبان با حکومت افغانستان وارد مذاکره نشده اند و به تعهدات خود عمل نکردهاند، نباید نیروهای خود را از افغانستان برون کند.

این مقام پیشین آمریكایی گفته است ماموریت جنگی امریکا در افغانستان زمانی پایان خواهد یافت که طالبان با دولت افغانستان وارد مذاكره شوند و جنگ این گروه در افغانستان پایان یابد، اما به گفته او در روزهای پسین با هر پیشرفتی که در روند صلح افغانستان محسوس بوده طالبان خشونت های خود را نیز افزایش داده اند.

آقای نیکلسن همچنان ادعا کرده که افزایش میزان خشونت ها از سوی طالبان نیز حمایت روسیه نقش داشته است.

اما طالبان ادعای جنرال جان نیکلسن را رد می کنند و آن را اتهامی بیش نمی دانند.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی این گروه به رادیو آزادی گفت طالبان در جنگ افغانستان از سلاح مدرن کار نگرفته اند و سلاح های موجود نزد جنگجویان این گروه از جنگ های پیشین در افغانستان بوده است.

آقای مجاهد می‌گوید در سالهای گذشته که روسیه ۱۰،۰۰۰ کلاشینکوف را به دولت افغانستان کمک کرده بود این گروه به همین سلاح ها از طریق نیروهای امنیتی دست یافته بودند.

به گفته او ممکن است این سلاح ها به جنرال نیکلسن رسیده باشد.

تسلیمی کلاشینکوف های کمک شده روسیه به افغانستان در سال ۲۰۱۶
تسلیمی کلاشینکوف های کمک شده روسیه به افغانستان در سال ۲۰۱۶

پیش از این نیز ایالات متحده امریکا بارها روسیه را به حمایت از طالبان متهم کرده است، تا آنجا که مقام های امریکا گفته اند حتی روسیه برای آماج قراردادن مقامها و سربازان آمریکایی در افغانستان پاداش هایی به طالبان داده است.

هرچند روسیه تا کنون در باره این ادعای تازه جنرال جان نیکلسن چیزی نگفته است رادیو آزادی نیز با تماس های زیاد موفق به داشتن نظر سفارت این کشور در کابل نشد، اما پیش از این واکنش هایی در این باره نشان داده و این ادعا را رد کرده است.

ضمیر کابلوف
ضمیر کابلوف

این ادعا درحالی صورت گرفته که پیشتر ضمیرکابلوف فرستاده ویژه روسیه برای افغانستان به گونه روشن از تماس با طالبان سخن زده است.

رادیو آزادی سعی کرد نظر وزارت امور خارجه افغانستان را نیز در این باره بدست آورد اما بعد از ساعت ها انتظار این وزارت در این باره صحبت نکرد.

XS
SM
MD
LG