لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۶

آزمایش مرحله نهایی یک واکسین احتمالی ضد ویروس کرونا در امریکا


آرشیف
آرشیف

موارد ابتلا به ویروس کرونا و مرگ‌ومیر ناشی از آن در ایالات متحدۀ امریکا همچنان در حال افزایش است، اما خبر امیدوار کننده این است که شرکت امریکایی بیوتکنولوژی مدرنا دیروز (سه‌شنبه ۱۴ جولای) اعلام کرد که مرحلۀ نهایی آزمایشات انسانی یک واکسین احتمالی در برابر بیماری کووید–۱۹ را آغاز می‌کند.

شرکت بیوتکنولوژی مدرنا می‌گوید، آزمایشات اولیۀ این واکسین احتمالی نتایج مثبت را در قبال داشته و در مطالعات اولیه، پاسخ ایمنی (معافیت) را در همۀ ۴۵ داوطلب سالم به وجود آورده است.

به گفتۀ مدرنا، حکومت امریكا از واكسین این شرکت حمایت می‌كند و مرحلۀ سوم آزمایش آن روی ۳۰،۰۰۰ تن در اواخر ماه جولای آغاز می‌شود.

در حال حاضر ده‌ها واکسین احتمالی در برابر بیماری کووید-۱۹ در سرتاسر جهان در مراحل مختلف آزمایش، قرار دارند.

انتونی فاوچی، کارشناس ارشد بیماری‌های عفونی در امریکا
انتونی فاوچی، کارشناس ارشد بیماری‌های عفونی در امریکا

داکتر آنتونی فاوچی، کارشناس ارشد بیماری‌های عفونی ایالات متحدۀ امریکا گفته است، وی "با احتیاط خوش‌بین" است که حداقل یک واکسین تا پایان امسال یا اوایل سال ۲۰۲۱ میلادی ساخته شود.

در نتیجۀ شیوع بیماری کووید–۱۹ در ایالات متحدۀ امریکا، تا اکنون بیش از ۱۳۶ هزار تن جان‌های‌شان را از دست داده‌اند، جنوب و غرب به شدت از این همه‌گیری متاثر شده است، در نتیجۀ فعالیت‌ها در بسیاری ایالات دوباره متوقف شده و یا هم بازگشایی اقتصادی را معکوس کرده‌اند. اخیراً روزانه موارد تازۀ ابتلا به ویروس کرونا در سراسر کشور امریکا ۶۰ هزار تن بوده است.

در این حال، مقام‌های صحی ایالات متحده در تلاشند تا امریکایی‌ها را به پوشیدن ماسک صورت تشویق کنند. پوشیدن ماسک‌ها در محل‌های عام به وضاحت می‌تواند شیوع ویروس کرونا را کاهش دهد.

آرشیف، خانمی که برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا در امریکا ماسک پوشیده است
آرشیف، خانمی که برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا در امریکا ماسک پوشیده است

در حالی‌که براساس آمار سایت انترنتی ورالد میترز، تعداد افراد مبتلا به ویروس کرونا در جهان بیش از ۱۳ میلون و ۱۰۰ هزار تن و مرگ میر ناشی از آن حدود ۵۷۴ هزار تن گفته شده، ترکمنستان تنها کشور آسیای میانه است که ادعا می‌کند، به طور رسمی هیچ مورد ابتلا به ویروس کرونا را در قلمرو خود ثبت نکرده است.

اما عملیات قطارهای مسافربری در ترکمنستان بدون ارائه توضیحات دقیق به حالت تعلیق در آمده و مقام‌های صحی ترکمنستان از شهروندان این کشور خواسته اند که در خارج از منزل ماسک‌های طبی بپوشند تا به گفتۀ آن‌ها "از ورود گرد و غبار به شش‌ها جلوگیری شود."

پوشیدن ماسک در ترکمنستان که تا حالا هیچ مورد رسمی ویروس کرونا را ثبت نکرده است
پوشیدن ماسک در ترکمنستان که تا حالا هیچ مورد رسمی ویروس کرونا را ثبت نکرده است

با آ‌نکه حکومت ترکمنستان مدعی است که تا هنوز هیچ مورد بیماری کووید–۱۹ را به طور رسمی ثبت نکرده، اما خبرنگاران رادیو اروپای آزاد/رادیوآزادی گزارش داده‌اند که شفاخانه‌های محلی با بیماران مبتلا به علایم التهاب شش روبرو شده‌اند که در نتیجه شماری از بیماران به شمول پرسونل طبی، درگذشته اند.

XS
SM
MD
LG