لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۷

حنیف اتمر: مرحله اول مذاکرات صلح بین افغان‌ها از قطر آغاز خواهد شد


محمد حنیف اتمر سرپرست وزارت خارجه افغانستان
محمد حنیف اتمر سرپرست وزارت خارجه افغانستان

محمد حنیف اتمر ​سرپرست وزارت خارجه افغانستان می‌گوید، مرحله اول مذاکرات صلح بین افغان‌ها از قطر آغاز خواهد شد.

محمد حنیف اتمر سرپرست وزارت خارجه افغانستان روز پنج شنبه در یک نشست خبری در کابل گفت: "مرحله اول مذاکرات صلح با طالبان در قطر صورت خواهد گرفت."

آقای اتمر همچنان گفت: "در کنار قطر یازده کشور دیگر نیز آمادگی نشان داده اند تا میزبان گفت‌وگوهای صلح میان افغان‌ها باشند. به گفته او در باره برگزاری مراحل بعدی این مذاکرات در کشورهای دیگر توافق صورت خواهد گرفت."

آقای اتمر افزود: "در مورد مکان اجماعی در حال حاضر شکل گرفته این است که شروع مذاکرات در یکی از این دوازده کشور که [قطر] باشد صورت گیرد، اما این‌که چگونه به صورت متناوب و دورانی در سایر کشورها تنظیم شود روی آن تا هنوز مشوره‌های اساسی صورت نگرفته؛ ولی کاملاً یک اخلاص قابل وصف وجود دارد که دوازده کشور جهان آماده است که میزبانی کند."

ترکیه، ایران، قطر، ناروی، اندونیزیا، جاپان، جرمنی، ازبیکستان، ترکمنستان، قزاقستان، چین و روسیه دوازده کشوری اند که به گفته محمد حنیف اتمر می‌خواهند تا مذاکرات بین‌الافغانی را میزبانی کنند.

سرپرست وزارت خارجه افغانستان می‌گوید که در نتیجه تلاش‌های این کشور، اجماع منطقه‌ای و جهانی در باره صلح افغانستان به میان آمده و به گفته او، این تلاش‌ها بیشتر از این ادامه خواهد یافت.

محمد حنیف اتمر تصریح کرد که با به میان آمدن این اجماع گروه‌هایی که مخالف صلح اند در انزوا قرار گرفته اند. او گفت که ارزش‌ها و دست‌آوردهای دو دهه اخیر در جریان مذاکرات صلح معامله نخواهد شد.

اما ظاهراً آنچه سبب شده که مذاکرات صلح تا هنوز شروع نشود این است که حکومت افغانستان تا حال روند آزادسازی پنج هزار زندانی طالبان را تکمیل نکرده است. بیش از ۴۴۰۰ تن آزاد شده و حدود ۶۰۰ تن دیگر باقی مانده است؛ اما سرپرست وزارت خارجه می‌گوید که در باره ۶۰۰ زندانی طالبان که این گروه خواستار رهایی آنان شده است برخی کشورهای جهان مخالف آزادسازی آنان اند.

آرشیف، زندانیان رها‌شده گروه طالبان
آرشیف، زندانیان رها‌شده گروه طالبان

پیش از این دفتر شورای امنیت ملی افغانستان از طالبان خواسته بود تا اسامی حدود ۶۰۰ زندانی دیگر خود را ارائه کنند اما طالبان گفته اند که اگر مطابق فهرست قبلی، زندانیان آزاد نشوند مذاکرات بین‌الافغانی آغاز نخواهد شد.

از سوی هم گروه طالبان نیز با برگزاری اولین مرحله مذاکرات در قطر هم نظر اند.

سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی این گروه در دوحه می‌گوید: "زمانی که روند آزادسازی زندانیان تکمیل شود مرحله اول مذاکرات در دوحه صورت می‌گیرد و بعدا در مشوره و توافق هردو طرف محل بعدی مذاکرات تعیین می‌شود."

از سوی دیگر برخی کارشناسان سیاسی می‌گویند، در بخش صلح افغانستان پیشرفت‌هایی صورت گرفته است. فتانه گیلانی یکی از این کارشناسان به این باور است که حکومت باید در هیئت مذاکره‌کننده خود غور کند.

فتانه گیلانی کارشناسان مسایل سیاسی
فتانه گیلانی کارشناسان مسایل سیاسی

خانم گیلانی گفت: "به نظر من اگر حکومت به راستی می‌خواهد که صلح در افغانستان تامین شود در تیم مذاکراتی خود باید تجدید نظر کند چون در این تیم بیشتر چهره‌های دولتی، متهم به فساد و بی‌تجربه شامل اند."

خانم گیلانی می‌گوید، باید تلاش‌ها برای موفقیت پروسه صلح سرعت یابد.
او می‌افزاید که باید به هیچ جناح و کشوری اجازه داده نشود تا پروسه صلح را زیان برساند.

XS
SM
MD
LG