لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۳

حکم اعدام ۳ تن در ایران واکنش‌های جهانی را در پی داشته است


آرشیف، صحنه اعدام در کشور ایران
آرشیف، صحنه اعدام در کشور ایران

خبر تایید حکم اعدام "اشتراک کنندگان اعتراضات ماه عقرب سال گذشته در ایران"، واکنش‌های گستردۀ داخلی و بین‌المللی را در قبال داشته است.

بعد از تایید خبر حکم اعدام، وکلای امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی دیروز(چهارشنبه، ۱۵ جولای) اعلام کردند که به آنها برای نخستین بار اجازه داده شده که به دوسیۀ متهمان در مرحله اجرای احکام دسترسی پیدا کنند.

احمدی نیا حقوقدان و کارشناس مسایل قضایی ایران با اشاره به پروسۀ قضایی این افراد، در صحبت با رادیو فردا بخش ایران رادیو آزادی، گفت: "یکی از پایه‌های اصلی یک دادرسی منصفانه و عادلانه این‌است که متهمین به وکلای خود و وکلا به موکلین و دوسیه‌های آنها دسترسی داشته باشند. جای تاسف این‌است که در این قضیه، وکلا به دوسیه‌های موکلین شان دسترسی نداشته اند و این نشان می‌دهد که دادرسی موجود در این دوسیه، خلاف قانون و فاقد شاخص یک دادرسی منصفانه و عادلانه بوده است".

در بیست و چهار ساعت گذشته، پیام‌های میلیون‌ها ایرانی‌ از سراسر جهان با هشتگ "اعدام نکنید" از طریق توییتر نشر گردید و برای ساعاتی در ردیف اول توییت‌ها در سطح جهان، قرار گرفت.

آرشیف، صحنه اعدام در کشور ایران
آرشیف، صحنه اعدام در کشور ایران

احمدی نیا حقوقدان و کارشناس مسایل قضایی ایران با اشاره به این واکنش‌ها شیدید در قبال حکم اعدام، می‌گوید: "اعدام یکی از پلیدترین روش‌های اجرای حکم است، چون مبنای این اعدام‌ها انتقام و ارعاب بوده، هرگز منطبق بر عدالت و قانون نبوده است. افکار عمومی در سطح ایران و جهان بطور کامل در مقابل این نوع اعدام‌ها قرار دارند. آنچه که در توییتر و بازتاب جهانی نفی این اعدام‌ها و در مقابله با آن شکل گرفت، نشانۀ از مخالفت جامعۀ جهانی و ایرانی، خصوصاً افکار عمومی مردم نسبت به این اعدام هاست".

هادی قایمی، رئیس ادارۀ حقوق بشر که در نیویورک مستقر نیز گفته، واضح است که این سه جوان به خاطر آن قربانی می‌شوند تا ترس در سایر مناطق ایران گسترش یابد، مردم سکوت کرده و اعتراض نکنند.

خبر تایید حکم اعدام این سه اعتراض کننده، واکنش‌های گسترده بین‌المللی را نیز در قبال داشته است.

دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا و شماری از مقام‌های کشورهای جهان از جمله سویدن و دنمارک خواستار توقف اجرای حکم اعدام امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی، شده‌اند.

دونالد ترمپ از طریق توییتر نوشته است: "سه تن در ایران به خاطر اشتراک در تظاهرات محکوم به مرگ شده اند. اعدام آنها هر لحظه قابل انتظار است. اعدام این سه تن پیام اسفناک به دنیا می‌فرستد و نباید انجام شود".

وزرای امور خارجه سویدن و دنمارک نیزاز تایید حکم اعدام این سه معترض عمیقاً ابراز نگرانی کرده اند.

علی احساسی، نمایندۀ ایرانی‌الاصل در پارلمان کانادا نیز هشتگ "اعدام نکنید" را توییت کرده است.

XS
SM
MD
LG