لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۵۲

مقام‌های افغان و امریکایی خواستار آغاز سریع مذاکرات بین‌ افغانان شدند


بیرق افغانستان و امریکا
بیرق افغانستان و امریکا

مقام‌های افغاستان و امریکایی بر آغاز هرچه سریع‌تر مذاکرات بین افغانان تاکید کرده اند، مذاکراتی که تاخیر آن امیدها را برای یقینی ساختن مصالحه کمتر می‌سازد.

‌در این مورد شام گذشته اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان و رابرت اوبراین مشاور امنیت ملی امریکا تلفونی صحبت کردند.

ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید در این مکالمه که عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی هم حاضر بود آقای اوبراین گفت، واشنگتن نمی‌خواهد افغانستان بار دیگر به پناه گاه تروریستان تبدیل شود.

دواخان مینه پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان شام دیروز جمعه به رادیو آزادی گفت که دو طرف بر افزایش خشونت‌ها از سوی طالبان انتقاد کردند:

"آنها در مورد مذاکرات مستقیم بین جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان صحبت کرده و تاکید شد که این مذاکرات هرچه زودتر آغاز شود. به همین ترتیب دو طرف در این تماس تلفونی در رابطه به افزایش خشونت‌ها از سوی طالبان اظهار نگرانی کرده و گفتند که بخاطر صلح و ثبات پایدار در افغانستان این خشونت‌ها باید کاهش داده شوند."

دواخان مینه پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
دواخان مینه پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

به اساس توافق امریکا و طالبان که در ۲۹ ماه فبروری در قطر امضا شد در پهلوی دیگر موضوعات، طالبان در مورد کاهش خشونت تعهد کرده بودند. اما حکومت مکرراً گفته که طالبان نه تنها کاهش جنگ را رعایت نکرده، بلکه حملات خود را بیشتر ساخته اند.

بعضی از تحلیلگران نگرانی دارند که این عمل شاید آغاز مذاکرات بین افغانان را تحت شعاع قرار بدهد.

این مذاکرات که برای دهم ماه مارچ در نظر گرفته شده بود، بخاطر اختلاف در مورد آزادی زندانیان تا حال آغاز نشده است.

'ایجاد تغییرات در رهبر هیئت مذاکره کننده طالبان'

حالا در ‌آستانه مذاکرات خبرهای نشر شده‌اند که در رهبری هیئت مذاکره کننده طالبان بعضی تغییرات ایجاد شده است.

در این گزارش‌ها از قول بعضی از رهبران طالبان خبر داده شده که گفته اند، رهبر شاخه نظامی طالبان ملا یعقوب ۳۰ ساله که پسر ملا محمد عمر رهبر سابق طالبان می‌باشد، در هیئت مذاکره کننده این گروه شامل می‌شود.

آرشیف، هیئت مذاکره کننده گروه طالبان در دوحه
آرشیف، هیئت مذاکره کننده گروه طالبان در دوحه

بعضی از منابع طالبان به شرط افشا نشدن هویت شان به خبرگزاری اسوشیتد پرس گفته اند که در هیئت ۲۰ نفره مذاکره کننده طالبان ۴ عضو رهبری این گروه هم شامل شده‌اند.

این تغییر چه مفهوم دارد؟

هاشم وحدتیار رئیس انستیتوت امور معاصر در واشنگتن به رادیو آزادی گفت:‌ "این دو معنی دارد، اول اینکه شورای کویته می‌خواهد بالای کمیسیون‌های نظامی و سیاسی هر دو کنترول داشته باشد و دوم اینکه هر فیصله‌ای که صورت می‌گیرد برای تمام رهبران و قوماندانان مورد قبول باشد و نشود که بعضی از قوماندان از طالبان جدا شوند مانند صدر ابراهیم که میان طالبان به وزیر دفاع مشهور بود و حالا از طالبان جدا و گروهی بنام حزب ولایت را ایجاد کرده. این به این معنی هم است که روند صلح به دور مهمی نزدیک شده که مذاکرات مستقیم بین طالبان و حکومت افغانستان به زودی آغاز می‌شود."

بعضی از تحلیلگران داخل شدن اعضای رهبری طالبان را در هیئت مذاکره کننده آنها برای پیروزی مذاکرات بین افغانان مفید می‌دانند. به باور آنها این عمل نشان می‌دهد که طالبان می‌خواهند جدیت خود را در مذاکرات صلح واضح سازند.

XS
SM
MD
LG