لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۵۵

رهبری طالبان در بخش‌های سیاسی و نظامی این گروه تغییرات آورده است


بیرق گروه طالبان
بیرق گروه طالبان

بگومگوها در بارۀ چگونگی برگزاری گفت‌وگوهای صلح میان افغانان و تلاش‌های طالبان برای ادارۀ بهتر بخش سیاسی و بخش نظامی این گروه.

ذبیح الله مجاهد که خودش را سخنگوی گروه طالبان معرفی می‌کند به رادیو آزادی می‌گوید، در این اواخر برای تسریع و تقویت روند صلح تغییراتی در بخش‌های نظامی و سیاسی این گروه به میان آمده است.

آقای مجاهد می‌گوید، انتظار می‌رود که با آمدن این تغییرات روند صلح تسریع و منظم‌تر شود.

با این حال خبرگزاری اسوشیتدپرس گزارش داده که در هیئت بیست نفرۀ طالبان چهار تن اضافه شده اند و نام مولوی امیرخان متقی از این تیم بیرون کشیده شده است.

این خبرگزاری به نقل از برخی منابع طالبان خبر می‌دهد که مولوی عبدالحکیم قاضی القضات نام نهاد کنونی این گروه و مولوی ثاقب قاضی القضات طالبان در زمان ادارۀ شان در افغانستان، هم عضو هئیت گفت‌وگو کنندۀ طالبان شده اند.

در همین حال برخی کارشناسان سیاسی که در باره طالبان معلومات دارند می‌گویند، با آمدن تغییرات در بخش های سیاسی و نظامی طالبان، در پروسه صلح از جانب طالبان پیشرفت‌هایی صورت خواهد گرفت.

حسن حقیار یکی از این کارشناسان گفت: "مطمین هستم که پروسه صلح به گونه خوب به پیش خواهد رفت، این تغییرات نشان می‌دهد که طالبان می‌خواهد تا تعهد و جدیت خود را در قبال صلح ثابت کند، با این تغییرات پروسه صلح زیان نمی‌بیند بلکه مفید خواهد بود."

اعضای دفتر سیاسی گروه طالبان در دوحه
اعضای دفتر سیاسی گروه طالبان در دوحه

در گزارش خبرگزاری اسوشیتد پریس همچنان به تعیین شدن ملایعقوب پسر ملا عمر رهبر پیشین طالبان به عنوان مسئول نظامی این گروه اشاره شده است.

این خبرگزاری نگاشته است که ملا هبت‌الله رهبر طالبان این تغییرات را برای مدیریت خوب‌تر بخش نظامی و سیاسی این گروه آورده است.

پیش این بارها گزارش هایی از ناهماهنگی و وجود اختلاف‌ها میان شاخه نظامی و گروه سیاسی طالبان نشر شده اند – گزارش هایی که طالبان آن را بی اساس می خوانند.

این در حالی است که اخیراً حکومت افغانستان بار ها ادعا کرده است که طالبان حمله های شان را افزایش داده و به صلح تعهد ندارد.

آمدن تغییرات در بخش‌های سیاسی و نظامی طالبان در حالی صورت می‌گیرد که در این اواخر حکومت افغانستان و جامعه جهانی تلاش‌ها برای صلح در افغانستان را سرعت بخشیده اند.

حکومت افغانستان بار ها خواسته تا گروه طالبان خشونت‌ها را کاهش دهند و آماده مذاکرات بین‌الافغانی شود.

جاوید فیصل سخنگوی دفتر شورای امنیت ملی افغانستان
جاوید فیصل سخنگوی دفتر شورای امنیت ملی افغانستان


جاوید فیصل سخنگوی دفتر شورای امنیت ملی افغانستان می‌گوید، طالبان هنوز هم به جنگ شان ادامه داده اند: "دولت افغانستان، مردم و جهان از طالبان خواسته اند تا آتش‌بس کرده و به افغان کُشی خاتمه دهند، اما آن ها برعکس جنگ را انتخاب کردند و افغان کُشی را ادامه دادند و تنها در ماه گذشته ۴۲۰ شهروند غیر نظامی افغانستان کشته و زخمی شده اند."

طالبان در این باره به تازگی چیزی نگفته اما پیش از این به رادیو آزادی گفته که نسبت به ماه‌های قبل چندین برابر جنگ را کاهش داده اند.

XS
SM
MD
LG