لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۶

ارگ ۲۴۰ میلیون دالر را برای برنامه 'دسترخوان ملی' اختصاص داد


ارگ ریاست جمهوری افغانستان
ارگ ریاست جمهوری افغانستان

ریاست جمهوری با هزینۀ بیش از ۲۴۰ میلیون دالر برنامه دسترخوان ملی را به راه انداخت.

"دسترخوان ملی" نام برنامه کمک‌رسانی تازۀ حکومت برای نیازمندان.

پس از برنامۀ نان خشک به نیازمندان هنگام محدودیت‌های گشت‌وگذار به علت گسترش کرونا در کشور، ریاست جمهوری این بار از آغاز عملی‌سازی طرح تازه‌ای به نام "دسترخوان ملی" خبر می‌دهد.

سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری روز شنبه (۲۸ سرطان) در نشست خبر ای در کاخ ریاست جمهوری نارسایی‌های حکومت را در کمک‌رسانی به مردم هنگام شیوع بیماری کووید-۱۹ پذیرفت و از ملت افغانستان برای این نارسایی‌ها عذرخواهی کرد.

سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری
سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری

آقای دانش می‌گوید عملی‌سازی برنامه "دسترخوان ملی" گام بزرگی برای کمک به مردم افغانستان به ویژه به نیازمندان می‌باشد.

او می‌افزاید: "وظیفه و مسئولیت حکومت در برابر مردم شریف کشور به مراتب بیشتر و سنگین‌تر از آنی است که انجام شده است و از این جهت از پیشگاه مردم با عزت خود عذر تقصی می‌طلبم.

در همین حال امرالله صالح معاون نخست ریاست جمهوری افغانستان در این نشست درباره چگونگی به اجرا گذاشته شدن این برنامه گفت: "این برنامه در دو مرحله تطبیق می‌شود. مرحله که امروز اعلام می‌شود شامل ۳۴ ولایت افغانستان، ۱۲۳ ولسوالی، ۱۲هزار ۸۹۶ قریه را دربرد می‌گیرد. مجموع خانواده‌های که مدنظر گرفته شده اند حدود ۱ اعشاریه ۶۷ میلیون خانواده می‌باشد."

امرالله صالح معاون نخست ریاست جمهوری افغانستان
امرالله صالح معاون نخست ریاست جمهوری افغانستان

آقای صالح افزود که بخش دوم برنامۀ دسترخوان ملی ۳۴ ولایت؛ ۲۳۵ ولسوالی و بیش از ۲۱ هزار قریه را دربر خواهد گرفت که به صورت کل این کمک ها ۲ اعشاریه ۵ میلیون خانواده را پوشش خواهد داد.

به گفتۀ آقای صالح هزینه بخش نخست آن ۸۶ میلیون دالر و بخش دوم آن ۱۵۸ میلیون دالر می‌باشد.

این بسته‌های کمکی مشمول آرد؛ برنج؛ لوبیا؛ روغن و صابون می‌شوند که به باور آقای صالح این برنامه در مجموع ۹۰ درصد خانوداه‌‌ها را در افغانستان در بر خواهد گرفت.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور کشور در این نشست گفت که قسمت بیشتر این پول از برنامه‌های تخنیکی است و پروژه‌های بزرگ انکشافی با مشکل روبه‌رو نخواهند شد.

او افزود: از چند جایی اطلاع یافتم که ولسوال صاحبان می‌خواستند که یک بخش از این پول به جیب آنان برود اگر چنین باشد از پا آویزان‌شان می‌کنم. اگر کسی می‌خواهد پول ناتوانان را در جیب خود کند این تنها با مردم خیانت نیست بلکه با خداوند نیز خیانت است."

به گفتۀ آقای غنی این کمک‌ها نخست به بخش‌هایی‌که برنامۀ همبستگی ملی که اکنون "میثاق شهروندی" نامیده شده است، وجود دارند، خواهند رسید.

با این همه وزارت صحت عامه افغانستان نیز در یک نشست خبری به روز شنبه در کابل برای مبارزه بهتر با بیماری کووید-۱۹ از روند توزیع ۵۰۰ دستگاه تنفس مصنوعی و یا ونتلاتور به کابل و ولایت‌های کشور خبر داد.

احمدجواد عثمانی نامزد وزیر وزارت صحت عامه می‌گوید که قرار است این دستگاه‌ها به ۳۴ ولایت فرستاده شوند.

آقای عثمانی افزود که اگر مردم توصیه‌های صحی را رعایت نکنند گواه گسترش موج دوم ویروس کرونا در کشور خواهیم بود.

این نگرانی وزارت صحت در حالی است که بربنیاد آمار‌های این وزارت در یک شبانه روز گذشته از آزمایش ۱۹۴ مورد مشکوک ویروس کرونا؛ ۶۰ تن آن مثبت بوده است.

با این شمار مجموع مورد‌های مثبت ویروس کرونا در کشور به ۳۵ هزار ۲۸۹ رسید.

گزارش: مهناز نوری

XS
SM
MD
LG