لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۵ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۴

اشرف غنی: برای انکشاف افغانستان باید خود و منابع خود را بکار بیندازیم


محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان حین صحبت در مراسم دسترخوان ملی در کابل. July 18 2020
محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان حین صحبت در مراسم دسترخوان ملی در کابل. July 18 2020

رئیس جمهور افغانستان می‌گوید، فقر یک حادثه نیست یک فاجعه است و حدود ۹۰ درصد مردم افغانستان زیر خط فقر زندگی می‌کنند.

محمد اشرف غنی، دیروز(شنبه ۱۸ جولای) در مراسمی که به مناسبت افتتاح برنامه "دسترخوان ملی" در قصر چهار چنار ارگ ریاست جمهوری برگزار شده بود، با اشاره به این برنامه گفت: "شروع کار در افغانستان است، مسئولیت کار از افغان‌ها و ختم کار در افغانستان است. بعد از این مسئولیت انکشاف افغانستان را به اساس صدقه از دنیا خواسته نمی‌توانیم، باید خود و منابع خود را بکار بیندازیم."

به گفته آقای غنی در آغاز همه‌گیری ویروس کرونا و قبل از آغاز برنامۀ توزیع نان، همت بلند مردم در خورد ستایش است که در نیمه‌های شب غذا را در عقب دروازه‌های نیازمندان، می‌گذاشتند: "چیزی که من به آن افتخار می‌کنم اینست که این ملت با وجود آنکه ۹۰ درصد آن زیر خط فقر دو دالری است، احساس آن از یک ملت توانا است و حسی که ما را به آینده امیدوار می‌سازد همین است."

به گفتۀ رئیس جمهور غنی، از این برنامه نظارت دقیق شده و با متخلفان بطور جدی برخورد خواهد شد.

اما در گذشته از برنامه‌های کمک‌ها شکایت‌های نیز وجود داشته. فیروزه یک شنونده رادیو آزادی از ولایت کندهار در یک پیام تلفونی به رادیو آزادی گفت: "از یکسال به اینسو شوهرم مفقودالاثر است، از مرگ و یا زندگی وی خبر ندارم، دو فرزند کوچک دارم، نمی‌دانم چی کنم و چی بخورم. کمک‌های نان شد، کمک‌ها می‌شود، اما به من نمی‌رسد."

یک شنونده دیگر رادیو آزادی می گوید: "در جریان قرنطین ورق‌ها را خانه پوری کردیم، تلفون کرده گفتند، برای سوال و جواب آمادگی بگیرید و سروی کردند، اما کمک نیامد، نمی‌دانم در این همه‌گیری کرونا می‌آید یا در کرونای دیگر."

در این حال بانک جهانی در گزارشِ که اخیراً تحت عنوان "ایستادگی در برابر طوفان" نشر شد، هشدار داده است که تعداد افراد زیر خط فقر در افغانستان تا ختم سال ۲۰۲۰ میلادی افزایش خواهد یافت.

نود درصد مردم در افغانستان زیر خط فقر زندگی می‌کنند.
نود درصد مردم در افغانستان زیر خط فقر زندگی می‌کنند.

بانک جهانی، دلیل این افزایش را کاهش سطح درآمد، افزایش قیم مواد غذایی و سایر نیازمندی‌های اولیه خوانده است.

به گفتۀ بانک جهانی، در سال ۲۰۱۷ میلادی ۵۵ درصد افغان‌ها زیر خط فقر زندگی می‌کردند، ولی در سال ۲۰۲۰ میلادی به دلیل شیوع همه‌گیری ویروس کرونا این رقم به ۷۲ درصد خواهد رسید.

در این حال شماری از کارشناسان مسایل اقتصادی می‌گویند، حکومت افغانستان باید با تدوین یک استراتژی مناسب از افزایش فقر در این کشور جلوگیری کند.

به عقیدۀ صمیم صارم یک تن از این کارشناسان، متاسفانه هیچ‌گونه استراتژی و پالیسی تدوین شده برای نجات مردم افغانستان وجود ندارد و سطح بیکاری در این کشور در حال افزایش است.

XS
SM
MD
LG