لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۵

استفاده از مواد مخدر در محیط خانواده و آسیب‌های آن به صحت اطفال


آرشیف، دو معتاد مواد مخدر در کابل
آرشیف، دو معتاد مواد مخدر در کابل

وزارت صحت عامه افغانستان هم زمان با اعلان قرنطین در برخی شهرها، ده‌ها معتاد بی سرپناه را از این شهرها جمع آوری کرد و از خانواده ها خواست تا اعضای معتاد شان را در خانه قرنطین کنند و شرایط بود و باش را در منزل برای آنان فراهم سازند.

حال با گذشت نزدیک به دو ماه از آغاز قرنطین، داکتران از پیامدهای جدی قرنطین معتادین مواد مخدر و استفاده کنندگان دخانیات در خانه خبر می‌دهند.

داکتر ولید حسین خیل می‌گوید، استفاده مواد مخدر توسط معتادین در برابر چشمان اعضای سالم خانواده، در کنار آسیب رساندن به صحت آنان، به روان کودکان نیز آسیب رسانده است: "کسانی که سگرت دود می‌کنند استفاده کنندگان فعال و افرادی که در کنار وی دود سگرت را تنفس می‌کنند، استفاده کننده غیر مستقیم اند و زیان های صحی سگرت به هردوی آنان یکسان است. اطفال بیشتر به اساس صحبت‌ها نه بلکه رفتار ما عمل می‌کنند و وقتی والدین هنگام قرنطین در برابر چشمان اطفال از مواد مخدر و دخانیات استفاده می‌کنند، اطفال نیز از آنان می‌آموزند و زیان‌های دود آن بالای اعضای خانواده به اندازه ضرر آن به خود فرد معتاد به سگرت و مواد مخدر است."

به اساس یافته های مشترک دولت افغانستان و ملل متحد در سال ۲۰۱۵ میلادی، شمار معتادان مواد مخدر در افغانستان به بیش از دو صد هزار و تعداد استفاده کنندگان غیر مستقیم که همین اعضای خانواده افراد معتاد اند، به بیش از سه میلیون تن می‌رسد.

شماری از معتادین در کابل
شماری از معتادین در کابل


وزارت صحت عامه می‌گوید، در حال که صدها معتاد بی سرپناه در زمان قرنطین در مراکز تداوی بستری و تداوی شده اند، تعداد زیادی از معتادتن برای وقایه از ویروس کرونا در هنگام قرنطین خانه نشین شده اند و در خانه های شان از مواد مخدر استفاده می‌کنند.

سمینه یادگاری روانشناس و مشاور روانی در یکی از مراکز تداوی معتادان می‌گوید، در کنار آسیب صحی استفاده از مواد مخدر در منزل، دوام این کار سبب افزایش میزان خشونت در خانواده ها و اضطراب در کودکان شده است: "وقتی طفل می‌بیند که پدرش در خانه از مواد مخدر استفاده می‌کند، مسئله استفاده از مواد مخدر در خانه کاملاً عادی می‌شود. کسانی که از مواد مخدر استفاده می‌کنند، یک نوع نیکوتین وارد مغز آنان می‌شود، این افراد دچار بی حوصله گی، بیخوابی و خشونت می‌شوند و اگر فرد معتاد از مواد مخدر کمتر استفاده کند، سبب اضطراب در وجود وی می‌شود و دست به خشونت می‌زند. این خشونت‌ها در خانواده سبب اضطراب جدی در میان کودکان می‌شود."

اعتیاد به مواد مخدر تمامی اعضای بدن، به شمول روان انسان را آسیب می‌زند، از همین رو فرد معتاد در مراکز تداوی به گونه کامل مورد تداوی قرار می‌گیرد تا وی هنگام برگشت به زندگی عادی، از روان سالم برخوردار شود و در محیط خانواده دست به خشونت نزند.

گزارش: مرسلین ارسلا

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:13 0:00
لینک مستقیم


XS
SM
MD
LG