لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۰

'۲۰۰ هکتار کشتزار کوکنار در ولایت بدخشان تخریب شد'


آرشیف، تخریب مزارع کوکنار در افغانستان
آرشیف، تخریب مزارع کوکنار در افغانستان

مقام‌های محلی بدخشان می‌گویند، در سه هفته اخیر ۲۰۰ هکتار کشتزار کوکنار را تخریب کرده‌اند.

این کشتزارها در ولسوالی‌های ارگو، درایم و کشم تخریب شده است. این در حالیست که صاحبان این کشتزارها شیره‌ی تریاک را پیش از تخریب جمع می‌کنند.

عبدالجبار ۵۲ ساله باشنده ولسوالی ارگو ولایت بدخشان است. او به رادیو آزادی می‌گوید که امسال از ۱۲ هکتار زمینش ۶ هکتار آن را تریاک کاشته است.

وی می‌گوید، پولیس تخریب کشتزارهای کوکنار در زمان برداشت محصول آن را آغاز کرده است. او با اعضای خانواده‌اش وارد مزرعه کوکنار شده تا پیش از تخریب، شیره تریاک را جمع کند.

عبدالجبار افزود: "کار جمع‌آوری تریاک بسیار مشکل است. از همین خاطر زنان را می‌آورم. پسرها و دختران کلانم را آوردم تا زودتر جمع کنیم. آنها با من تریاک شیره می‌زنند و شیره جمع می‌کنند و هر کار باشد می‌کنند."

آرشیف
آرشیف

قندی گل، همسر عبدالجبار، می‌گوید که از مجبوری و مشکلات اقتصادی تریاک کشت کرده است.

قندی گل گفت: "ما از روی مجبوری همین کار را می‌کنیم. شوهرم بیکار است. ما غریب هستیم و دیگر چه کنیم؟"

روضت‌الله ۳۶ ساله دهقان دیگری است که امسال مانند عبدالجبار کار مشابهی کرده است. او می‌گوید که اگرچه نگران تخریب کشتزارهای کوکنار و بازداشت شدن است، اما تلاش می‌کند که قبل از رسیدن پولیس، کار کشتزارها را تمام کند.

روضت‌الله گفت: "کار نیست؛ غریبی نیست. در یک پارچه زمینی که داشتم، تریاک کشت کردم. همینجا با بچه‌ها تلاش می‌کنم که شیره جمع کنیم."

پولیس بدخشان می‌گوید که کار تخریب کشتزارهای کوکنار در مناطق امن و ناامن به شدت جریان دارد.

نثاراحمد جهانگیر، سرپرست مدیریت مبارزه علیه مواد مخدر پولیس بدخشان می‌گوید که تا اکنون بیش از ۲۰۰ هکتار کشتزار کوکنار در ولسوالی‌های ارگو داریم و کشم تخریب شده است.

آرشیف، کشتزار کوکنار در افغانستان
آرشیف، کشتزار کوکنار در افغانستان

جهانگیر گفت: "ما تعهدی که به رهبری وزارت امور داخله و مردم خود کردیم، تلاش می‌کنیم که تا ریزاندن خون خود و سربازانم برای از بین بردن این بته‌ حرام تلاش کنم."

مسئولان پولیس بدخشان می‌گویند که امسال در این ولایت بیشتر از ۴،۰۰۰ هکتار زمین در مناطق امن و ناامن کوکنار کشت شده است، اما براساس برنامه وزارت داخله، باید تا ۲۰۰ هکتار را تخریب کنند.

پولیس بدخشان تأکید می‌کند که بیشتر از هدف وزارت داخله به تخریب کشتزارهای کوکنار پرداخته‌است.

XS
SM
MD
LG