لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۳

وزارت صحت افغانستان: بحران کووید۱۹ پایان نیافته توصیه‌های صحی رعایت شوند


آرشیف، مندوی شهر کابل
آرشیف، مندوی شهر کابل

وزارت صحت عامه افغانستان از احتمال افزایش افراد مبتلا به ویروس کرونا در کشور هشدار داده می‌گوید هر چند آمار مبتلا به ویروس کرونا رو به کاهش است، اما اگر مردم توصیه‌های صحی را رعایت نکنند، ممکن است این ارقام افزایش یابد.

معصومه جعفری، سخنگوی این وزارت روز یکشنبه به رادیو آزادی گفت که عید قربان در پیش رو است و مردم نباید توصیه‌های صحی را در روزهای عید فراموش کنند. او هشدار داد که اگر مردم این توصیه‌ها را نادیده بگیرند، بار دیگر شاهد افزایش در تعداد مبتلایان ویروس کرونا خواهیم بود.

او افزود: "وضعیت شیوع ویروس کرونا در افغانستان نظر به آمار ثبت شده نزد وزارت صحت عامه، رو به کاهش دیده می‌شود، اما احتمال افزایش در تعداد مبتلایان هنوز هم وجود دارد. خصوصاً حالا که ایام عید قربان در پیش است. ما در ایام عید فطر شاهد افزایش ناگهانی در تعداد مبتلایان بودیم. بنابر این، وزارت صحت عامه از مردم می‌خواهد که نکات بهداشتی را رعایت کنند تا از افزایش دوباره در تعداد مبتلایان جلوگیری شود."

خانم جعفری گفت، احتمال افزایش تعداد مبتلایان موج دوم نیست، چرا که موج اول هنوز پایان نیافته و زمانی که ارقام ابتلا به کووید ۱۹ به پایین‌تر از ۵ درصد برسد، می‌توان گفت که موج اول پایان یافته است.

به گفته خانم جعفری، افزایش تعداد مبتلایان ویروس کرونا بعد از عید قربان موج اول است و احتمال آمدن موج دوم ویروس کرونا در زمستان است.

آرشیف، شفاخانه افغانستان جاپان
آرشیف، شفاخانه افغانستان جاپان

در عین حال، شماری از افرادی که از بیماری کووید ۱۹ بهبود یافته‌اند، نیز تاکید می‌کنند که مردم باید نکات صحی را در نظر گیرند تا از افزایش دوباره ابتلا به این بیماری جلوگیری شود.

محمد فهیم در کابل این بیماری را پشت سر گذاشته. او می‌گوید: "حدود یکماه قبل من با تمام اعضای خانواده‌ام به ویروس کرونا مبتلا شدیم. روزهای بسیار سختی را پشت سر گذاشتیم. حالا خواست من از تمام همکارانم این است که در برابر ویروس کرونا بی‌توجه نباشند. تمام توصیه‌های صحی را در نظر گیرند."

براساس آمار وزارت صحت، در ۲۴ ساعت گذشته ۱۷۴ تن به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. تعداد مجموعی افراد مبتلا به ۳۵ هزار و ۴۸۳ تن می‌رسد.

مقام‌های این وزارت می‌گویند در این مدت ۱۷ تن جان باخته و ۳۶۱ تن دیگر بهبود یافته‌اند.

XS
SM
MD
LG